Werknemers met een sterk aanpassingsvermogen kunnen zich snel aanpassen aan veranderingen in het werk. Daardoor blijven ze goed inzetbaar. Voorbeelden van veranderende omstandigheden zijn wijzigingen in taken of processen, de introductie van nieuwe technologieën, nieuwe collega’s en een andere werkomgeving.

Bijna driekwart van de werkgevers (73%) verwacht dat aanpassingsvermogen de komende 5 jaar belangrijker wordt voor hun medewerkers. In het onderwijs en de sector sociaal werk, jeugdzorg en kinderopvang geven werkgevers dit het vaakst aan.

Werkgevers noemen aanpassingsvermogen het meest als vaardigheid die noodzakelijker wordt. In 2022 werden andere competenties vaker genoemd, zoals digitale vaardigheden, probleemoplossend vermogen en communicatieve vaardigheden.

Het toenemende belang van aanpassingsvermogen heeft mogelijk te maken met technologische ontwikkelingen in organisaties. Bijna een kwart van de werkgevers verwacht bijvoorbeeld dat functies de komende 5 jaar sterk veranderen door de inzet van artificiële intelligentie (AI). Door technologische ontwikkelingen wordt er ook meer gevraagd van de digitale vaardigheden van werknemers. Volgens 68% van de werkgevers worden deze vaardigheden de komende 5 jaar belangrijker voor werknemers.

Volgens Belgisch onderzoek over aanpassingsvermogen op de werkvloer hangt het toenemende belang van deze vaardigheid vooral samen met de krappe arbeidsmarkt en de snel veranderende behoeften van klanten. Uit het onderzoek van UWV blijkt dat werkgevers wegens de krapte het werk anders organiseren. Zo maakt ruim een derde van de werkgevers werkprocessen efficiënter. Een kwart past takenpakketten aan. Voor 4 op de 10 werkgevers is krapte de reden om brede inzetbaarheid van medewerkers te stimuleren. Dit vraagt om werknemers die goed omgaan met veranderingen.

Werknemers kunnen zich goed aanpassen aan veranderende werksituaties als ze op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen, hun kennis en vaardigheden actueel houden en bereid zijn om op een andere manier te werken. Zelfinzicht, uit de comfortzone durven stappen, openstaan voor feedback van collega’s en een open houding ten opzichte van leren en ontwikkelen zijn hiervoor noodzakelijk.

Werkgevers kunnen werknemers helpen bij het op peil te houden van hun kennis en vaardigheden, bijvoorbeeld door het volgen van cursussen, trainingen en opleidingen mogelijk te maken. Daarnaast kunnen ze een werkcultuur stimuleren waarin het vanzelfsprekend is dat werknemers zich blijven ontwikkelen. Ook is het van belang dat werkgevers bij grote veranderingen draagvlak creëren, bijvoorbeeld door daar vroegtijdig met werknemers over te praten. Medewerkers zullen hierdoor eerder bereid zijn zich aan te passen.

Aan het UWV-onderzoek werkten 2.300 werkgevers mee, afkomstig uit bijna alle sectoren. Het enquêteonderzoek vond plaats van 16 september tot en met 22 november 2024.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)