Na de uitbraak van de coronapandemie daalde het aantal vacatures voor klantcontact in een hoog tempo. Vooral het 2e kwartaal van 2020 vormde een dieptepunt. Eind 2019 waren er zo’n 7.700 openstaande vacatures, een half jaar later waren dat er nog ongeveer 4.400. Dit is een afname van 43%. Daarna nam de vraag naar personeel weer toe. In het 4e kwartaal van 2020 waren er weer 5.500 openstaande vacatures.

Door de coronacrisis is er vooral extra werk voor klantcontactmedewerkers bij online retail bedrijven en bij de GGD’s (afsprakenlijn en bron- en contactonderzoek). Om de crisisdienstverlening te kunnen uitvoeren nam ook bij de overheid de vraag naar klantcontactmedewerkers toe. Bijvoorbeeld door de komst van NOW- en de TOZO-regelingen. Ook bij banken is de behoefte aan medewerkers klantcontact gegroeid. Dit komt doordat in het hele land steeds meer regionale bankfilialen worden gesloten.

UWV heeft een barometer gemaakt met daarin de laatste ontwikkelingen in de sector. In de barometer staan bijvoorbeeld WW-cijfers, de ontwikkeling van het aantal vacatures en de invloed die corona heeft op het klantcontactwerk.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)