Tussen december 2020 en 2021 daalde het aantal werkzoekenden in de hele sector met 31%. Binnen de deelsector post en koeriersdiensten is sinds mei 2020 al sprake van een langzame daling in het aantal WW’ers. Bij de logistieke diensten en het goederen- en personenvervoer, zette de daling pas na maart 2021 in.

Tegelijkertijd nam het aantal vacatures toe. Vanaf het 3e kwartaal 2021 lag dit zelfs ruim boven het oude niveau van vóór de coronacrisis. Er was met name een veel vraag naar vrachtwagenchauffeurs.

Door het dalende aanbod van werkzoekenden en de stijgende vraag naar personeel, neemt de spanning op de arbeidsmarkt voor transport en logistieke beroepen toe. In het 1e kwartaal van 2022 ervaart bijna 30% van de ondernemers in de sector personeelstekorten. Beroepen met voldoende tot goede kansen op de arbeidsmarkt zijn onder andere:

  • beladers en bijrijders
  • heftruckchauffeurs
  • logistiek- , magazijn- en expeditiemedewerkers
  • vrachtwagenchauffeurs
  • transportplanners

Naast personeelstekorten zijn er nog andere zaken die voor problemen kunnen zorgen in de transport en logistiek. Zo zijn er onder andere door de oorlog in Oekraïne veel onzekerheden in de verwachtingen over de wereldhandel en economische groei. De (binnenlandse) vraag naar vervoer zal, mede door de coronaversoepelingen verder toenemen. Voor het personenvervoer (luchtvaart en OV) kunnen de hoge brandstofprijzen in 2022 ervoor zorgen dat het herstel in deze deelsectoren langer duurt.

UWV heeft een barometer gemaakt met daarin de laatste ontwikkelingen in de sector. In de barometer staan bijvoorbeeld WW-cijfers, de ontwikkeling van het aantal vacatures en de verwachtingen van de ondernemers in de sector.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)