Het personenvervoer is zeer hard geraakt door de coronamaatregelen. Door de beperkingen reisden minder mensen met het openbaar vervoer. Tussen februari en juli verdween 7% van de werknemersbanen in het personenvervoer. De vraag naar bus-, taxichauffeurs en trambestuurders is door de coronapandemie gedaald en laat nog geen herstel zien.
Met het goederenvervoer gaat het juist goed. Ondanks de beperkte export, groeide de werkgelegenheid tussen februari en juli met 2%. Vooralsnog blijft de toelevering aan de industrie en bouwplaatsen grotendeels in stand. De stikstofcrisis zou nog kunnen zorgen voor een dalende bouwproductie en daarmee minder toevoer van bouwgoederen over de weg.
Het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeur is in het najaar van 2020 weer op het niveau van vóór de crisis. Van een groot tekort aan chauffeurs is echter geen sprake meer. Dit speelt alleen nog regionaal, zoals in het zuiden en westen van Nederland.
De luchtvaart is zwaar getroffen door de coronacrisis. De toename van WW’ers in de transport en logistiek was het sterkst onder stewards/stewardessen. Tot aan juli 2020 ging ongeveer 4% van de werknemersbanen in de luchtvaart verloren. De NOW-regeling heeft een groter baanverlies voorkomen. De luchtvaartbranche heeft van alle sectoren het hoogste aandeel banen dat wordt ondersteund vanuit de NOW (80% NOW1, en 59% NOW2).