De sector transport en logistiek bestaat uit 5 deelsectoren:

  • goederenvervoer
  • personenvervoer
  • luchtvaart
  • logistieke diensten
  • post- en koeriers

Naast verschillende soorten chauffeurs, laders en lossers, komen er ook bedrijfseconomische en administratieve beroepen voor in de sector, bijvoorbeeld:

  • declaranten
  • expediteurs
  • transportplanners

De sector transport en logistiek werd hard getroffen door de coronapandemie. Vanaf 2021 herstelde het aantal banen zich. De afgelopen jaren kreeg de sector weer tegenslagen te verduren, onder andere door de oorlog in Oekraïne en de onrust in de Rode Zee. Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen. Zo is er weer groei in het pakketvervoer, transport op de weg en in de luchtvaart. Na een lichte toename van de werkgelegenheid in 2021 en 2022 bleef het aantal banen tot maart 2025 stabiel op ongeveer 400.000.

In 2021 en 2022 nam het aantal vacatures fors toe. Op het hoogtepunt, in het derde kwartaal van 2022, stonden er bijna 22.000 open. In 2024 en 2025 schommelde het aantal vacatures rond de 16.000. In het tweede kwartaal 2024 was er zelfs een piek van ruim 19.000 vacatures. 

Veel bedrijven in de transport en logistiek hebben last van een tekort aan medewerkers. Door de vergrijzing in de sector zijn er veel nieuwe vacatures.  Dit speelt bijvoorbeeld bij de buschauffeurs en vrachtwagenchauffeurs. Een groot deel van deze chauffeurs zal de komende jaren vervangen moeten worden omdat ze 55 jaar of ouder zijn.

Tijdens de coronacrisis steeg het aantal personen met een WW-uitkering uit de transport en logistiek sterk. In januari 2021 ontvingen bijna 14.000 mensen een WW-uitkering. Daarna daalde hun aantal geleidelijk tot 6.300 in januari 2023. Vanaf eind 2023 neemt het aantal WW-ontvangers uit de sector weer licht toe. In juni 2025 waren het er bijna 7.600.

Meer weten over de ontwikkelingen, kansen en mogelijkheden binnen de sector transport en logistiek? Lees dan onze artikelen over deze sector.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)