Om de tekorten aan medewerkers in de bediening beter op te vangen, geven wij 3 voorbeelden van beroepsspecifieke maatregelen, namelijk:

  1. inzetten van 50-plussers
  2. aandacht voor scholing en ontwikkeling van medewerkers
  3. meer uren werken

Daarnaast geeft UWV 3 oplossingen voor het tekort aan medewerkers fastservice:

  1. inzetten van open hiring als wervingsmethode
  2. aanpassen van arbeidsvoorwaarden aan behoeften van jonge generaties
  3. inzetten van mensen met een arbeidsbeperking

Tot slot zijn er nog 3 voorbeelden van mogelijkheden om de tekorten aan koks tegen te gaan:

  1. opleiden van zij-instromers
  2. inzetten op slimmer werken
  3. personeel mede-eigenaar maken

De gepresenteerde oplossingen worden al met succes toegepast door werkgevers of er liggen kansen om hiermee aan de slag te gaan. In de overzichten, geprint te gebruiken als hand-out, worden deze oplossingen toegelicht. Ook deelt UWV tips voor het werven en behouden van personeel.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)