Het aantal banen in de groothandelssector nam tijdens de coronacrisis af. Vooral groothandels die leverden aan de horeca en groothandels die internationaal actief waren hadden het zwaar. Inmiddels is de werkgelegenheid weer hersteld, zelfs tot boven het niveau van 2019.
In 2022 telde de sector ruim 573.000 banen. Naar verwachting zal de werkgelegenheid ook in 2023 en 2024 toenemen. Vergeleken met andere sectoren, zoals de detailhandel, hebben werknemers in de groothandel vaker een vast dienstverband. Ook werken bijna 3 van de 4 werknemers fulltime. Dat is meer dan het gemiddelde over alle sectoren.
De groothandel biedt werkgelegenheid aan uiteenlopende beroepsgroepen. Op dit moment is de vraag naar personeel groter dan vóór de coronacrisis.
Zo zijn er veel vacatures voor commerciële en administratieve beroepen, zoals vertegenwoordigers en accountmanagers, commercieel medewerkers binnendienst en medewerkers klantenservice. Groothandels met eigen distributiekanalen zijn daarnaast op zoek naar chauffeurs en logistiek personeel. Deze mensen zijn vaak moeilijk te vinden. En ook voor groothandels in machines en apparatuur is het lastig om aan voldoende personeel te komen. Hier is vooral een tekort aan technici.
Dit biedt mogelijkheden voor werkzoekenden. Er zijn bijvoorbeeld kansen voor technisch-commercieel personeel, magazijnmedewerkers, laders/lossers, heftruck- en vrachtwagenchauffeurs, transportplanners en ICT’ers.
Bijna de helft van de ondernemers in de groothandel verwacht dat vakkennis en digitale vaardigheden de komende 5 jaar belangrijker worden. Dat komt omdat steeds meer processen worden geautomatiseerd, zoals voorraadbeheer en klantinformatie. Ook zijn er steeds meer groothandels die een fysieke vestiging combineren met een webshop.
Om onderscheid te maken en klanten aan het bedrijf te binden is het belangrijk dat personeel servicegericht is, goed kan communiceren en adviseren. Hiervoor is het nodig dat medewerkers echte productspecialisten zijn en over voldoende vakkennis beschikken.
Om personeelstekorten tegen te gaan, kijken werkgevers in de groothandel steeds vaker naar andere (doel)groepen. Bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast kunnen groothandelaren bijvoorbeeld rondleidingen of open dagen organiseren voor geïnteresseerde werkzoekenden. Ook liggen er kansen voor werkgevers om werkzoekenden uit andere sectoren te stimuleren om in de groothandel te werken.
Een manier om dit te doen is ‘open hiring’. In 2022 maakte 4% van de werkgevers in de groothandel gebruik van deze wervingsmethode, waarbij geen sollicitatieprocedure meer nodig is. Hier ligt nog ruimte voor groei: 18% van de groothandelaren denkt dat ‘open hiring’ wel iets voor de organisatie kan zijn, maar past het nog niet toe.