De mobiliteitsbranche bestaat uit verschillende deelbranches. Zowel de technische kant (reparatie en onderhoud) als de commerciële kant (handel en verkoop) vallen hieronder. Er zijn 3 beroepsrichtingen in de mobiliteitsbranche:
- technische beroepen, zoals automonteurs, autoschadeherstellers en autospuiters. Zij vormen de grootste groep.
- commerciële beroepen, zoals verkopers van auto’s, vracht- en bedrijfswagens. Bij deze groep horen ook inkopers, vertegenwoordigers en accountmanagers.
- administratieve beroepen, zoals receptionisten, klantenservice medewerkers, (financieel-) administratief medewerkers, logistiek medewerkers en voorraadbeheerders.
Na de coronacrisis kwam de economie weer op gang. De vraag naar personeel steeg sterk en de krapte op de arbeidsmarkt bereikte recordhoogten. Het aantal personenauto’s groeide tussen 2019 en 2023. Ook nam het aantal gereden kilometers in het goederenvervoer toe. Dit heeft voor meer werk gezorgd op het gebied van verkoop, onderhoud en reparatie.
Begin 2024 ervaart de helft van de ondernemers in de mobiliteitsbranche het tekort aan arbeidskrachten als een belemmering voor het bedrijf. Al lange tijd is de arbeidsmarkt voor technische beroepen zeer krap. Ook voor verkoopfuncties is er een krappe tot zeer krappe arbeidsmarkt. In een (zeer) krappe arbeidsmarkt zijn er meer openstaande vacatures dan kortdurend WW’ers. Het is dan voor werkgevers moeilijk om personeel te vinden.
Beroepen in de mobiliteitsbranche veranderen. Er komen steeds meer elektrische auto’s. Ook in het vrachtvervoer wordt met name in stadscentra vaker gereden met voertuigen zonder CO2-uitstoot. Naast verduurzaming spelen ook technologische ontwikkelingen een rol. Sensoren en elektronica komen vaker voor in reparatiewerk, ook bij auto’s met een verbrandingsmotor.
Specialistische ICT-kennis wordt belangrijker. ICT-kennis is nodig voor het uitlezen van data en het stellen van diagnoses. Deze software is bij iedere auto anders. Ook rijhulpsystemen worden geavanceerder.
Er komt meer aandacht voor veilig werken op de werkplaats. Elektrische auto’s hebben een elektromotor en een hoge voltage batterij. Om veilig te werken met elektrische auto’s moet de spanning van de auto zijn.
UWV ondersteunt werkzoekenden bij het vinden van een baan door vraag en aanbod bij elkaar te brengen. In samenwerking met verschillende partners worden zij-instroomtrajecten ingericht waarbij werkzoekenden (om)geschoold kunnen worden, vaak met een baangarantie. Zo is UWV betrokken bij het zij-instroomtraject voor autoschadeherstel.
Geïnteresseerden kunnen een e-mail sturen naar kansenindetechniek@uwv.nl.