Het aantal elektrische auto’s is toegenomen: van 130.000 in 2014 (2% van alle auto’s) naar 315.000 in 2019 (4% van alle auto’s). Het is de bedoeling dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Elektrische auto’s hebben minder vaak onderhoud nodig en komen dus minder vaak naar de garage.
Ook zijn er technologische ontwikkelingen. Auto’s krijgen in de toekomst bijvoorbeeld een zelf-diagnosesysteem en kunnen hun gegevens via internet delen. Daardoor kan een automonteur op afstand bepalen wat er met de auto aan de hand is. En soms zelfs op afstand een probleem verhelpen met bijvoorbeeld een software-update. Ook het handmatig afstellen van camera’s en sensoren gebeurt minder vaak door de monteur.
Het beroep van automonteur verandert doordat sensoren en elektronica belangrijker worden. Ook bij auto’s die op benzine of diesel rijden. De automonteur werkt vaker volgens vaste procedures en houdt dit bij met software op de laptop of computer. Daarvoor is meer ICT-kennis nodig. Verder werken monteurs vaker met digitale hulpmiddelen.
Het is moeilijk in te schatten hoe snel de technologie ontwikkelt. Maar naar verwachting zorgen zowel technologische ontwikkelingen als de elektrische auto ervoor dat er in 2030 minder automonteurs aan het werk zijn dan nu. In 2019 waren er ongeveer 59.000 automonteurs aan het werk, waarvan driekwart in de auto- en motorbranche. Het aantal vacatures in deze sector is flink toegenomen: van 8.000 in 2014 naar 16.000 in 2019. Voor veel werkgevers is nu het lastig om aan personeel te komen. Dit is in alle regio’s het geval.