In de eerste maanden van de coronacrisis in 2020 liep het aantal WW-uitkeringen in de autohandel en –reparatie in korte tijd snel op tot een piek eind juli van 3.750 WW-uitkeringen. Sindsdien zakt het aantal WW-uitkeringen weer. De daling gaat wel langzamer dan de eerdere stijging. Eind april 2021 lag het aantal WW-uitkeringen nog ongeveer 17% hoger dan voor de coronacrisis.

Eind 2020 waren er ongeveer 115.000 banen van werknemers in de autohandel en –reparatie. Voor 2021 wordt er weinig of geen groei van de werkgelegenheid verwacht. Dit hangt af van hoe snel de economie zich herstelt en of het autogebruik blijvend verandert door de coronacrisis. Ook verandert het werk in deze branche door technologische ontwikkelingen en door maatschappelijke veranderingen zoals de opkomst van elektrische auto’s. Dat stelt ook nieuwe of andere eisen aan personeel in deze branche.

In de autohandel en –reparatie werken aan de handelskant veel mensen in commerciële beroepen. In de werkplaats gaat het vooral om technische beroepen. Over het algemeen kunnen werkgevers vacatures voor verkoopberoepen makkelijker vervullen dan voor technische beroepen. Ondanks de coronacrisis is er nog steeds een tekort aan technische mbo’ers zoals:

  • autospuiters
  • automonteurs (verschillende soorten)
  • autoschadeherstellers, autoruitschademonteurs
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)