Bijna ieder bedrijf of organisatie heeft wel economisch-administratief personeel in dienst. Denk bijvoorbeeld aan de receptionist achter de balie van een sportschool, een boekhouder of een medewerker bij een reisbureau. Ondanks de krappe arbeidsmarkt zijn de kansen op werk niet voor alle economisch-administratieve beroepen even goed. Dit komt ook omdat de wensen van werkzoekenden en werkgevers niet goed op elkaar aansluiten. Dit geldt met name voor:

  • ondersteunende secretariële medewerkers (secretariaatsmedewerkers)
  • archiefmedewerkers
  • medewerkers data-invoer (datatypisten)
  • administratief medewerkers verzekeringen
  • receptionisten

In het 4e kwartaal van 2022 stonden er voor deze 5 administratieve beroepen 7.600 vacatures open. Veel werkgevers zoeken iemand die minimaal 32 uur per week wil werken. Ook vragen ze in vacatures meestal om mensen op mbo-4 of hbo-niveau.

Tegelijk ontvingen in februari 2023 ruim 8.000 mensen een WW-uitkering, die daarvoor werkzaam waren in 1 van deze beroepen. Maar deze mensen zijn meestal op zoek naar parttime werk. Een derde van hen had een opleiding op maximaal mbo-1 niveau.

Er is bij deze beroepen veel concurrentie van andere werkzoekenden. En jaarlijks komen daar nieuwe werkzoekenden bij. In 2022 haalden 3.100 studenten hun diploma in de richting economie en administratie op mbo-2 of mbo-3 niveau.

Ook hebben de genoemde beroepen te maken met digitalisering en automatisering. Hierdoor verandert het werk of verdwijnen er banen. Slimme software en computersystemen nemen steeds meer eenvoudige administratieve taken over. De invoer van gegevens gebeurt vaker geautomatiseerd en klanten kunnen steeds vaker zelf digitaal betalingen doen, verzekeringen afsluiten of wijzigingen doorgeven.

Sommige administratieve taken kunnen (nog) niet volledig door de computer worden overgenomen. Vooral de (eind)controle van gegevens en analytische taken vragen om meer kennis en inzicht. Werkgevers zoeken hiervoor geschoolde medewerkers die deze taken kunnen uitvoeren en de bijbehorende vaardigheden bezitten.

Het takenpakket in administratieve beroepen verandert. Voor de mensen die werken in deze administratieve beroepen is de kans groot dat ze te maken krijgen met taakverbreding. Secretaresses krijgen bijvoorbeeld nieuwe werkzaamheden op het gebied van HRM, event-management of financiën. Dit vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Met om- of bijscholing kunnen deze medewerkers de gevraagde (nieuwe) vaardigheden opdoen. Zo blijven ze duurzaam inzetbaar.

Werkzoekenden in de 5 administratieve beroepen kunnen hun kansen op werk vergroten door werk te zoeken in een andere richting. Er zijn bijvoorbeeld goede kansen om als medewerker klantcontact aan het werk te gaan.

Om aan geschikt personeel te komen doen werkgevers er verstandig aan om meer te letten op de in eerder werk opgedane vaardigheden en werkervaring, dan op opleidingsniveau.

Tot slot zou een flexibele opstelling van zowel werkgevers als werkzoekenden over het aantal werkuren kunnen helpen.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)