SEO Economisch Onderzoek en Elsevier Weekblad hebben onderzoek verricht naar de arbeidsmarktsituatie van afgestudeerden. Op basis hiervan heeft UWV een vervolgonderzoek gedaan. Er zijn 90 hbo-opleidingen met elkaar vergeleken en gerangschikt op basis van de arbeidsmarktpositie, zowel bij de start op de arbeidsmarkt als 10 jaar na afstuderen.
Bij de start van hun loopbaan, hebben afgestudeerden van lerarenopleidingen de beste arbeidsmarktpositie. Het hebben van een succesvolle arbeidsmarktpositie is gebaseerd op hoe lang het duurt om een substantiële baan te vinden, het uurloon, het jaarinkomen en of iemand een vaste baan heeft. Bij de rangschikking van hbo-opleidingen naar arbeidsmarktpositie staan in de top 10 vrijwel allemaal tweedegraads lerarenopleidingen. 10 jaar na afstuderen hebben mensen met een afgeronde opleiding aviation (luchtvaart), lerarenopleiding wiskunde en maritiem officier de beste arbeidsmarktpositie. Afgestudeerden van hbo-opleidingen die gericht zijn op onderwijs, zorg of welzijn hebben over het algemeen een minder gunstige loopbaanontwikkeling in het verschiet. Bij bedrijfseconomie, commerciële economie en international business en management is het loopbaanperspectief duidelijk beter.
Bij de start van hun loopbaan, hebben afgestudeerden van de opleidingen dans, kunstacademie en muziek de zwakste arbeidsmarktpositie. 10 jaar na afstuderen hebben werkenden met een afgeronde opleiding dans de meest ongunstige arbeidsmarktpositie, gevolgd door culturele en maatschappelijke vorming en de kunstacademie. Op basis van uurloon, jaarinkomen en percentage vaste dienstverbanden blijft hun arbeidsmarktpositie ver achter bij het hbo-gemiddelde. Ook 10 jaar na afstuderen is de studierichting nog sterk bepalend voor de arbeidsmarktpositie.
Deze uitkomsten zijn geschikt om de studiekeuzevoorlichting te verbeteren. Naast interesses en capaciteiten, kunnen de kansen op de arbeidsmarkt een overweging zijn bij het maken van een studiekeuze. Een meer transparante markt draagt bij aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het kan ertoe leiden dat minder studenten kiezen voor opleidingen met matige arbeidsmarktperspectieven. Ook kan betere informatievoorziening leiden tot minder spijt achteraf.Meest succesvolle arbeidsmarktpositie