Voor een ruime meerderheid van de vacatures (82%) plaatsen werkgevers een vacaturetekst. Voor een derde van de vacatures (34%) benaderen werkgevers zelf actief kandidaten. Voor 28% van de vacatures schakelen werkgevers een externe organisatie in. De 3 wervingsmethoden worden soms afzonderlijk gebruikt en soms in combinatie. Voor 46% van de vacatures wordt alleen een vacaturetekst gepubliceerd. Voor 36% gebeurt dat in combinatie met een van de 2 andere methoden. In 18% van de gevallen plaatst het bedrijf zelf geen vacaturetekst, maar gaat zelf actief op zoek naar kandidaten of schakelt een externe organisatie in.
Vacatureteksten worden vooral geplaatst op de eigen website (81%), gevolgd door plaatsing op sociale media (71%) en op algemene of specialistische vacaturesites (resp. 48% en 25%). Van de vacatures gepubliceerd op sociale media is 91% ook op een website gepubliceerd (eigen site, vacaturesites, werk.nl). Vrijwel alle vacatureteksten zijn op de een of andere manier op internet te vinden. Slechts 2% verschijnt alleen op papier (ergens opgehangen, gedrukte media).
Als vacatures via sociale media worden verspreid, dan gebeurt dat vooral via Facebook (82%) en LinkedIn (60%). Twitter (19%) en Instagram (12%) volgen op ruime afstand. Voor functies waarvoor een hoger minimaal opleidingsniveau wordt gevraagd is LinkedIn het belangrijkste kanaal. Voor functies op lager en middelbaar niveau is dat Facebook.
Als bedrijven zelf actief kandidaten benaderen, doen ze dat het vaakst via het eigen personeel (68%) of via relaties (66%). Maar ook sociale media spelen een belangrijke rol (56%). Verder benaderen bedrijven kandidaten via opleidingsinstellingen of zoeken ze geschikte cv’s op vacaturesites.
Net als bij het verspreiden van vacatureteksten, speelt Facebook (75%) bij het actief benaderen van kandidaten een grotere rol dan LinkedIn (68%). Het verschil tussen deze 2 sociale media is nu wel minder groot. Twitter (16%) en Instagram (7%) volgen weer op ruime afstand. Ook nu verschilt de verhouding tussen de grootste 2 duidelijk per gevraagd opleidingsniveau. Voor vacatures op lager en middelbaar niveau is Facebook veruit het belangrijkst. Voor functies op hoger niveau is dat LinkedIn.
Als bedrijven de hulp van een externe organisatie inroepen, is dat het vaakst een wervings- en selectiebureau (60%), gevolgd door een uitzendbureau (41%) of een detacheringsbureau (24%). Als de minimaal vereiste opleiding laag is, spelen uitzendbureaus de grootste rol. Naarmate het gevraagde niveau hoger is, zijn wervings- en selectiebureaus belangrijker
Bedrijven nemen ook personeel aan zonder dat zij hiervoor een externe vacature plaatsen. Zo kan iemand bij een bedrijf binnenlopen met de vraag of ze nog personeel nodig hebben, via een medewerker voorgedragen worden bij een werkgever of doorstromen in een baan na een stageperiode. 1 op de 5 bedrijven heeft in 2017 personeel aangenomen zonder een externe vacature.
Bijna de helft van de bedrijven die personeel zonder werving hebben aangenomen, heeft dit gedaan nadat zij met hen in contact zijn gekomen via het netwerk van medewerkers of via het netwerk van de HRM-afdeling. Een kwart van deze bedrijven neemt iemand in dienst die eerder bij hen stage heeft gelopen. Open sollicitaties hebben bij 1 op de 5 werkgevers tot een dienstverband geleid. 1 op de 10 bedrijven heeft daarnaast ook uitzendkrachten overgenomen op de eigen loonlijst, zonder dat hier externe werving bij kwam kijken. Ook interne doorstroom (van vestiging naar vestiging) komt vaak voor bij bedrijven. Daarnaast komen bij veel bedrijven oudgedienden, die eerder voor het bedrijf hebben gewerkt weer terug.