Meer dan een derde van de werkzoekenden staat open voor meeloopdagen, open dagen en kennismakingsgesprekken met werkgevers. Deze vormen van kennismaken geven werkzoekenden en werkgevers een goed beeld van elkaar. Voor werkgevers zijn dit daarom goede manieren om werknemers te vinden. 

Vooral werkzoekenden met een WW-uitkering vinden ook andere vormen van laagdrempelig kennismaken interessant, zoals workshops en trainingen. Werkzoekenden van 55 jaar en ouder hebben vooral belangstelling voor meeloopdagen en rondleidingen bij bedrijven.

Als werkgevers weten welke kanalen werkzoekenden gebruiken om werk te vinden, kunnen ze op de juiste plek werven. Werkzoekenden met een WW-uitkering zoeken vooral via vacaturewebsites (75%), persoonlijke netwerken (65%) en websites van werkgevers (64%). LinkedIn is het populairste socialmediakanaal (62%). Andere social media, zoals Facebook en Instagram, worden minder vaak gebruikt.

Ook bij werkzoekenden zonder WW-uitkering zijn vacaturewebsites het meest populair (43%), gevolgd door LinkedIn (40%). In deze groep zitten ook de meeste gebruikers van TikTok, maar het gebruik is beperkt (9%). Werkzoekenden met een WW-uitkering gebruiken TikTok nog minder vaak (1%) om werk te vinden. Vooral jongeren maken gebruik van TikTok.

Voor de meeste mensen is een passend loon het belangrijkst bij een nieuwe baan. Daarna komt een goede werksfeer. Redenen om een baan niet te accepteren zijn, behalve een te laag loon en een slechte werksfeer, een lange reistijd en een slechte balans tussen werk en privé.

Toch zijn werkzoekenden bereid bepaalde eisen los te laten om zo hun kans op een baan te vergroten. Bijvoorbeeld de eisen over loon. Mensen met een WW-uitkering zijn daarin flexibeler dan andere werkzoekenden.

UWV vraagt werkgevers elk jaar naar hun ervaringen op de arbeidsmarkt. Voor een completer beeld vroeg UWV ook werkzoekenden naar hun ervaringen, keuzes en wensen rondom het zoeken naar werk. Aan het onderzoek deden 1.603 werkzoekenden met een WW-uitkering en 2.618 andere werkzoekenden mee. Beide groepen zochten in de 3 maanden voor het onderzoek naar werk. Het onderzoek vond plaats in augustus en september 2025. 

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)