PTA concludeert dat er op dit moment te veel belemmeringen zijn voor mensen om zich te blijven ontwikkelen:

  • weinig aanbod vanuit werkgevers
  • onvoldoende motivatie van mensen door kortetermijndenken, oftewel: te weinig gericht op ‘loopbaandenken’
  • negatieve kijk op leren
  • financiële belemmeringen
  • tijdgebrek

PTA stelt voor om een ontwikkelrekening te introduceren om deze belemmeringen aan te pakken. Deze ontwikkelrekening bestaat uit 2 delen:;

  1. Een publiek gedeelte met vervolgonderwijs dat erkend is door de overheid.
  2. Een privaat gedeelte met een ruimer aanbod van allerlei trainingen, opleidingen en ontwikkeltrajecten.

De ontwikkelrekening zorgt ervoor dat:

  • werkenden hun kennis en vaardigheden op peil kunnen houden of verhogen.
  • mensen die hun baan (gaan) verliezen sneller werk kunnen vinden.

Op de huidige arbeidsmarkt zijn te veel contractvormen. PTA stelt voor dat dit wordt teruggebracht naar 3 overzichtelijke werkvormen. Mensen kunnen werken:

  1. als werknemer bij een werkgever.
  2. via een uitzend- of detacheringsbureau.
  3. als zelfstandig ondernemer.

Deze indeling zorgt voor meer duidelijkheid over rechten en plichten die werkenden en werkgevers hebben.

PTA stelt voor dat flexibele contracten aan banden worden gelegd en dat vaste contracten flexibeler worden. Bijvoorbeeld door: 

  • oproepkrachten zekerheid te geven over hun inkomen per kwartaal (nulurencontracten verdwijnen) 
  • werkgevers de mogelijkheid te bieden de arbeidstijd van interne werknemers met een vast contract aan te passen als er minder werk voor hen is. 

In het rapport worden ook andere maatregelen voorgesteld om onderdelen van het arbeidscontract te verbeteren. Bijvoorbeeld het omzetten van de transitievergoeding, die werknemers bij ontslag ontvangen, naar een bijdrage van de werkgever in het privégedeelte van de ontwikkelrekening.

PTA is van mening dat werkzoekenden en werkenden meer zelf de leiding moeten nemen in hun loopbaan en ontwikkeling. Daarom is er volgens PTA een nieuwe, makkelijke toegankelijke plek nodig voor het inwinnen van onafhankelijk advies over loopbaanontwikkeling: het Werkhuis.

Het Werkhuis bestaat uit een samenwerking tussen:

  • publieke partijen (gemeenteloket, UWV-loket, publieke aanbieders van onderwijs en scholing, huisartsen).
  • private partijen (aanbieders loopbaanadvies, uitzendbureaus, en scholing en training-aanbieders).

Het Werkhuis moet door goed loopbaan- en opleidingsadvies werkenden en werkzoekenden ondersteunen bij loopbaanbeslissingen. Daarnaast ondersteunt het Werkhuis (mkb-)ondernemers met personeelsbeleid en brengt zo letterlijk en figuurlijk vraag en aanbod samen op een plek.

PTA stelt voor om de werkeloosheidsverzekering aan te passen. De verzekering moet zo ingericht worden dat iemand zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Een onderdeel is een opzegtermijn van 2 maanden in plaats van 1. Zo weet een flexibele werknemer eerder dat zijn contract afloopt, zodat hij eerder kan zoeken naar ander werk.

PTA wil de ‘basisbaan’ introduceren, die gemeenten aanbieden aan werklozen die kunnen meedoen op de arbeidsmarkt. Ook aan werklozen die niet volledig mee kunnen doen. Het uitgangspunt voor diegene die aan de slag gaan in een basisbaan, is dat zij doorstromen naar een ‘gewone’ baan.

Er zijn investeringen nodig voor de maatregelen die PTA voorstelt. PTA heeft de maatregelen daarom laten doorrekenen door SEO Economisch Onderzoek. Uit die berekeningen blijkt dat de maatregelen betaalbaar zijn en ook rendabel. De plannen zorgen namelijk op de lange termijn voor meer werkgelegenheid, hogere productiviteit en een hoger nationaal en huishoudelijk inkomen.

Naast het financiële voordeel zorgen de maatregelen er ook voor dat er gelijkere kansen ontstaan op de arbeidsmarkt, dat het algemeen welzijn wordt verhoogd en daarmee armoede bestreden.

Lees het rapport ‘In wat voor land willen wij werken?’ van januari 2020.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)