'De WIA-herstelorganisatie van UWV zorgt voor het herstellen van daglonen waarin mogelijk een fout is gemaakt. Dat is het einddoel, maar daar gaat veel aan vooraf. Zoals het analyseren van en komen tot de juiste doelgroepen, zorgen dat processen en systemen zijn ingericht, de juiste collega's verbinden en externe expertise inzetten. We doen dit niet alleen voor de dagloonfouten waar we vorig jaar september mee naar buiten zijn gekomen, maar ook voor andere acties waarvan we al wisten dat we die moesten doen. Zo oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat WIA-cliënten die in de referteperiode een loonloos tijdvak hebben, recht hebben op een herberekening van het dagloon. En we nemen ook de herstelactie van gemiste indexaties door UWV op het dagloon in de periode 2020-2024 mee.

De WIA-herstelorganisatie is een afspiegeling van de UWV-organisatie. Zo hebben we onder andere procesbegeleiders voor het beoordelen en herberekenen van daglonen, uitkeringsconsulenten voor het opnieuw bepalen van hoogte van de uitkeringen, klantadviseurs die cliënten vooraf telefonisch informeren, en ondersteuning vanuit de collega’s van Bezwaar en Beroep bij mogelijke bezwaren. Het is echt teamwerk – één persoon kan niet één dossier oplossen, daarvoor is het te complex.

We zijn gestart op twee locaties: Breda en Leeuwarden. In september kwamen Utrecht en Amsterdam daarbij, en vanaf oktober starten we ook in Heerlen en Hengelo. Dan zijn we op zes locaties operationeel.'

'We hebben in fase 1 het merendeel van de 173.000 cliënten geïnformeerd, waarbij uit eerder onderzoek bleek dat hun uitkeringen correct zijn verwerkt. Nu zijn we bezig met de eerste groep cliënten waar mogelijk wel wat aan de hand is. Het goede nieuws is dat de eerste controles uitwijzen dat ook bij hen alles klopt. We zijn namelijk op maandag 11 augustus gestart met het beoordelen van deze cliënten en kunnen nu bevestigen dat ook hun dagloon juist is. Die worden hierover persoonlijk geïnformeerd. Voor hen heeft dit geen effect op het dagloon en dus ook niet op de uitkering - ze krijgen zekerheid dat er niets verandert. We verwachten eind september zo'n 1.000 cliënten het nieuws te hebben gegeven. De reacties zijn overwegend positief: meer dan 90% is opgelucht en gerustgesteld. Mensen bedanken ons ook. We nemen de onzekerheid weg die er was, dat is belangrijk.'

'Er wordt een regeling door SZW opgesteld die gericht is op het dempen van de effecten bij een nabetaling. Het meest complexe bij nabetalen van het verhoogde dagloon over het verleden, zijn de effecten in de keten: denk aan inkomstenbelasting, fiscale toeslagen en pensioenuitkeringen. Het doel van deze regeling is om ervoor te zorgen dat die keteneffecten zo gering mogelijk zijn.

SZW stelt de regeling op, wij voeren daar een uitvoeringstoets op uit. Dan moet er een besluit komen van de minister. Vervolgens moeten wij aanpassingen doen in onze systemen. De verwachting is dat we eind 2e kwartaal 2026 kunnen starten met nabetalen aan cliënten. Elke nabetaling is dan de uitkomst van een individuele controle.’

‘Op UWV.nl hebben we kort de verschillende situaties beschreven waarbinnen we beoordelen op een mogelijk foutief berekend dagloon. De categorie waar we mee begonnen zijn is ‘wel opgebouwde vakantietoeslag, maar niet uitbetaald’. Het niet juist omgaan met deze situatie leidt tot een afwijkend dagloon.

Andere mogelijke situaties hebben bijvoorbeeld betrekking op looncomponenten zoals Individueel Keuzebudget of eindejaarsuitkeringen. Al die verschillende loononderdelen maken het ingewikkelder om het juiste dagloon te berekenen.'

'Enerzijds krijgen we grip door heel zorgvuldig te beschrijven op welke manier beoordeeld moet worden en in welke situaties iets juist of niet juist is. We doen uitgebreide trainingen, zorgen voor 100% controle in de eerste fase en doen steekproefcontroles in een korte cyclus zodat we snel kunnen bijsturen.

Anderzijds zit mijn vertrouwen in de ongelooflijke betrokkenheid van collega's bij deze opdracht en bij onze cliënten. De inzet van iedereen in de herstelorganisatie is om het herstel in één keer juist te doen. Wanneer er iets wordt gezien waar we geen rekening mee hebben gehouden, wordt dat direct gesignaleerd en aangepast. We hebben een lerende aanpak. Iedere keer als we een nieuwe categorie oppakken, houden we de vinger aan de pols vanaf het eerste moment.

Gaat dit altijd goed? We doen er alles aan om het kwaliteitsniveau hoog te houden en cliënten die dienstverlening te bieden die passend is bij hun situatie.’

Lees hier het persbericht

Meer van dit soort artikelen lezen? Meld u aan voor de nieuwsbrief van UWV Magazine en ontvang waardevolle artikelen over arbeidsmarkt en sociale zekerheid in uw inbox.