Dat is in de kern de boodschap van het jaarverslag 2023 dat UWV afgelopen week op de verantwoordingssite publiceerde. Bestuursvoorzitter Maarten Camps sprak er met de landelijke media over, hierbij een kort media-overzicht 'UWV Jaarverslag 2023'.
Gezien, gehoord, geholpen: het motto waarmee Maarten Camps UWV’s taak verwoordt om het vertrouwen van de burger in de overheid te herstellen. Met die woorden opent ook Het Financieele Dagblad (FD) het nieuwsbericht dat UWV werkt aan het herstel van vertrouwen in de overheid met een verbeterde dienstverlening. Met succes, blijkt uit de Menselijke Maat Monitor die het UWV sinds kort inzet om de tevredenheid te meten. Camps: ‘Er wordt mensen gevraagd of wij rekening houden met hun persoonlijke omstandigheden en waar ze zelf behoefte aan hebben. Ruim de helft oordeelt positief.’ Ook Dagblad Trouw belicht de positieve cultuurverandering binnen UWV, die ervoor zorgt dat er tegenwoordig meer oog is voor de mens. Camps licht toe: ‘In alle gesprekken die wij voeren, in de raad van bestuur, met de directeuren, met de medewerkers op de vloer, stellen we steeds de vraag: wat betekent een beslissing die we nemen voor de cliënt?’
Toch is er nog een hele weg te gaan. Het wantrouwen in de overheid bestaat onder andere vanwege de lange wachtlijsten voor een sociaal-medische beoordeling. Camps vreest dat de wachttijd op zal lopen als de Belastingdienst gaat handhaven op schijn-zzp. Want veel keuringsartsen werken als freelancer. In het artikel in het FD legt Camps uit dat UWV met de inhuur van externe verzekeringsartsen probeert het tekort aan eigen artsen te compenseren: ‘Nu werken er zo’n 80 zzp-artsen, op een inzetbare capaciteit van 573 fte. Als die nou allemaal zouden vertrekken, dan zitten wij echt met een groot probleem. Natuurlijk proberen wij ze allemaal in dienst te nemen. Maar wij zijn ook in gesprek met het ministerie van Sociale Zaken en de Belastingdienst over toepassing van de wet.’
Ook de afschaffing van de zogenaamde 60-plusmaatregel kan UWV op een behoorlijke achterstand zetten, als het gaat over de lange wachtlijsten voor een beoordeling. Deze vereenvoudigde beoordeling voor 60-plussers regelt dat oudere werknemers kunnen kiezen voor een claimbeoordeling zonder verzekeringsarts. Hiermee krijgen zij sneller zekerheid over hun uitkering. ‘Een echte gamechanger’, zegt Camps tegen het FD: ‘Zonder die versoepeling was het nooit gelukt de wachttijd terug te dringen. Daarom moeten we er nog een tijd mee kunnen doorgaan.’ Over de forse kritiek dat ouderen zich onder druk gezet zouden voelen om zich snel te laten afkeuren, terwijl ze ook ander werk zouden kunnen doen, zegt Camps het volgende in de Telegraaf: ‘De 60-plussers om wie dit gaat, zijn blij dat ze sneller weten waar ze aan toe zijn. Ze kiezen er zelf voor. Bovendien kunnen werkgevers een oudere die nog wil werken gewoon een baan aanbieden. Laat ze dat vooral doen. Graag zelfs.’
Het AD schrijft over het aantal arbeidsongeschikte senioren dat alsmaar blijft stijgen, wat volgens UWV het gevolg is van de stijgende pensioenleeftijd en de werkdruk. Ook EenVandaag maakte er een item over. Camps relativeert: ‘In absolute aantallen valt het aantal 60-plussers dat de eindstreep niet haalt nog wel mee. De doelstelling van de verhoogde pensioenleeftijd was dat we meer mensen beschikbaar zouden hebben voor de arbeidsmarkt. Onder andere door de hogere pensioenleeftijd hebben we nu 9,5 miljoen mensen die aan het werk zijn. En een deel daarvan wordt arbeidsongeschikt, omdat er nou eenmaal meer mensen werken.’
Bekijk het jaarverslag 2023 op de verantwoordingssite van UWV of download het UWV Magazine, jaarverslag special.