Strategisch communicatieadviseur van UWV Jolande van Hengel: ‘Het grootste verschil met eerdere campagnes is dat we deze campagne ontwikkelden samen met artsen arbeid en gezondheid van UWV. Want wie beter dan een arts zelf kan dit uitleggen waarom iemand voor dit werkveld moeten kiezen? Daardoor kwamen we snel tot de kern.’
‘Daarnaast gingen we niet alleen aan de slag met ons campagneteam, de afdeling HRM, recruiters en artsen arbeid en gezondheid van UWV, maar ook met een team van gedragswetenschappers van het adviesbureau SUE & The Alchemists. Die zijn gespecialiseerd in behavioural design, oftewel de psychologie van beïnvloeding. Met hen onderzochten we hoe geneeskundestudenten en zij-instromers hun beslissingen nemen, en wat zij zien als voor- en nadelen van het werken als arts arbeid en gezondheid bij UWV.’
Volgens Romy Coumans, HR businesspartner en corporate recruiter bij UWV, kan voorzichtig geconcludeerd worden dat de campagne succesvol is geweest: ‘De cijfers zijn positief: de vacatures zijn goed bekeken, er is veel verkeer naar onze website, er zijn veel artsen bereikt. We kunnen (nog) niet zeggen dat het per se meer sollicitaties heeft opgeleverd dan eerdere campagnes, maar we zagen wel degelijk een stijging van kwalitatieve contactverzoeken. Dat wil zeggen: we zijn vaker benaderd door artsen die vervolgens op kennismakingsgesprek zijn gekomen om meer te weten te komen.’
‘Om echt resultaten af te kunnen zetten tegen eerdere campagnes, zullen we deze campagne een aantal keer moeten herhalen – hij gaat in het najaar weer van start. Maar het sentiment is dat het een geslaagde campagne was die ook in het vervolg met succes kan worden ingezet.’
‘We onderzochten hoe geneeskundestudenten en zij-instromers hun beslissingen nemen’
Na hun opleiding tot basisarts hebben artsen met het specialisme arbeid en gezondheid zich met een vervolgopleiding van 4 jaar gespecialiseerd in hun vakgebied. Maar dit beroep, waaronder bedrijfsartsen en artsen arbeid en gezondheid vallen, blijkt relatief onbekend. Jolande: ‘Er is weinig aandacht voor tijdens de opleiding geneeskunde. En uit de sessies met de gedragswetenschappers kwamen er ook hardnekkige vooroordelen over het beroep naar voren: is het nou echt wel geneeskunde? Is het niet saai? Is het niet meer een administratieve baan?’
Met deze campagne wilde UWV dus meer bekendheid geven aan het specialisme arbeid en gezondheid bij UWV, en de organisatie neerzetten als aantrekkelijke werkgever die belang hecht aan een gezonde werk-privébalans. ‘De vooroordelen gebruikten we om juist over de vóórdelen van het beroep te vertellen’, vervolgt Jolande. ‘Het mooie aan dit beroep is namelijk dat je verder kijkt dan alleen het medische euvel.’
‘Je hebt enerzijds aandacht voor de symptomen van de cliënt en kijkt daarbij naar wat er nog wél mogelijk is. Anderzijds bekijk je welke impact de diagnose heeft op het werkende leven van de cliënt. Daarbij komt meer kijken dan alleen symptoombestrijding. Je staat bijvoorbeeld ook stil bij sociale factoren. Je kijkt dus niet alleen naar de klachten, ook naar de context erachter. Bij UWV krijg je de tijd en ruimte om jouw cliënten de aandacht te geven die ze verdienen. Vandaar de naam van de campagne: Meer dan een arts.’