‘Zo’n zes maanden geleden kregen wij de melding dat een cliënt financiële problemen had. Het ging om een jonge vrouw die twee jaar geleden haar kindje had verloren. Sinds het overlijden van haar kind was ze niet meer in staat om haar leven op orde te houden. Ze kwam in de schulden terecht; ook bij UWV. Ze had niet gereageerd op de brieven en de daaropvolgende aanmaningen die UWV stuurde, dus er werd beslag gelegd op haar uitkering. Achteraf bleek dat zij toen al onder bewindvoering stond en de bewindvoerder had moeten reageren op de brieven. Ook kreeg ze van de bewindvoerder geen leefgeld. Ze kon niet eens boodschappen doen. Ik bracht haar in contact met de voedselbank; ze krijgt nu voedselpakketten.’
‘Om te voorkomen dat ze nog verder in de schulden kwam, heb ik er eerst voor gezorgd dat de beslagleggingen op haar uitkering werden stopgezet en dat de invordering vanuit UWV met zes maanden werd opgeschort. Ook heb ik contact opgenomen met de gemeente, want zij zijn degene die de bewindvoerder aanstellen. Toen bleek dat ook na interventie van de gemeente de bewindvoerder de afspraken niet nakwam, heb ik haar aangeraden om bij de rechtbank beëindiging van de bewindvoering aan te vragen. Het voorstel is nu dat haar broer bewindvoerder wordt en haar gaat helpen om alle zaken op orde te krijgen en de schulden af te lossen.’
‘Het zijn dit soort situaties waar het Team Geldzorgen van zo veel betekenis kan zijn in het leven van een cliënt. Mensen kunnen zich zo verloren voelen wanneer ze in de problemen komen maar niet gehoord worden door grote instanties. En daardoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. De cliënt heeft weer meer rust in haar leven, omdat ze zich eindelijk gehoord en geholpen voelt. Hierdoor kan ze zich weer richten op haar herstel. Ze krijgt weer voorzichtig vertrouwen in de toekomst.’