De dienstverlening van UWV is zo breed dat het voor sommige heel specifieke branches en sectoren voor de hand ligt om de kennis en expertise hiervoor landelijk te organiseren. De UWV-adviseurs Werkgeversdienstverlening in de regio komen in hun werk die branches en thema’s maar weinig tegen. Daarom zijn er zes landelijke servicepunten in het leven geroepen. Ze zijn gericht op branches en werkgevers als Defensie, de Aziatische horeca en de uitzendbranche. Daarnaast ondersteunen zij werkzoekenden met een bijzonder beroep: topsporters (Leest u in de volgende interviews meer over).
Het Servicepunt Flex heeft landelijke samenwerkingsverbanden met uitzendorganisaties en vormt de brug in de publiek-private samenwerking tussen UWV, gemeenten en de uitzendbranche. Ook is er het Servicepunt Inclusief. ‘Dat adviseert bedrijven over het inclusief maken van hun organisatie,’ zegt Ageeth van Ruiten, als manager Werkgeversdienstverlening verantwoordelijk voor de servicepunten. ‘Met het Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie brengen analisten in de regio bij een werkgever? in kaart welke werkzaamheden gedaan kunnen worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ Het Servicepunt Psychische Gezondheid en Werk ondersteunt UWV-collega’s met werkgeverscontacten die zich inzetten voor de arbeidsparticipatie van mensen die psychisch kwetsbaar zijn, een onderwerp dat door het vele thuiswerken van de laatste tijd extra aandacht heeft gekregen.
De servicepunten bedienen zes totaal verschillende groepen, maar ze hebben één grote gemene deler, zegt Van Ruiten: ‘Er werken zeer bevlogen adviseurs met specialistische kennis en een breed netwerk. Ze hebben enorm veel kennis en ervaring, die ze graag willen delen met werkgevers, samenwerkingspartners en onze adviseurs Werkgeversdienstverlening in de regio.’