Direct naar inhoud

Inloggen

    Menselijke maat: Muharrem helpt anderstalige werkzoekenden weer vooruit

    Bij UWV draait alles om dienstverlening, maar soms staan regels succes in de weg. Dan is het nodig dat professionals de menselijke maat toepassen, zoals UWV’er Muharrem Cengiz laat zien. De adviseur werkgeversdiensten vatte de regels ruimer op en startte een inloopspreekuur voor anderstaligen – met positief effect op zijn cliënten.

    Een baan is niet vanzelfsprekend als je de taal niet spreekt en het systeem niet kent. Cengiz zag hoe anderstalige werkzoekenden vastliepen en besloot in actie te komen. Tot overmaat van ramp werden deze werkzoekenden ook nog eens opgelicht door ‘neptolken’, die hen zogenaamd zouden helpen bij afspraken. ‘Ik vond dat dit anders moest’, vertelt Cengiz. Om deze problemen aan te pakken, zette hij een laagdrempelig inloopspreekuur op waar mensen terechtkunnen voor hulp in hun eigen taal.

    Onbenut talent

    Elke maandag- en woensdagmiddag beantwoordt hij allerlei werkgerelateerde vragen en koppelt hij werkzoekenden aan uitzendbureaus waar intercedenten dezelfde taal spreken. ‘Zo kunnen we hen begeleiden naar een baan.’ Het spreekuur trekt een breed publiek. ‘Er komen asielzoekers, arbeidsmigranten, jongeren en wijkbewoners die simpelweg niet weten waar ze moeten beginnen. Er zit veel onbenut talent tussen deze mensen.’

    Het spreekuur heeft al talloze mensen geholpen. Zo vond een Syrische schoenmaker een baan bij een orthopedische schoenenwinkel. ‘Hij sprak geen Nederlands, maar de werkgever had toevallig een Turkse voorman. Dat was een perfecte match. Nu heeft hij een jaarcontract.’ Ook hoger opgeleiden vinden via het spreekuur hun weg. ‘Een Turkse asielzoeker met een achtergrond in ICT en elektrotechniek sprak alleen Turks en Engels. Ik plaatste hem bij Abansolar, een zonnepanelenbedrijf, waar hij intern werd opgeleid. Inmiddels heeft hij er een jaarcontract en leert hij de taal in rap tempo.’

    Veel kansen

    Naast bemiddeling draait het inloopspreekuur om bewustwording. ‘In het spreekuur informeren we mensen over hun rechten en plichten, om uitbuiting te voorkomen. Ook verwijzen we hen door naar taalcursussen bij ROC Mondriaan en de gemeente Den Haag. Vaak is het leren van de Nederlandse taal namelijk een verplichte voorwaarde van werkgevers.’

    Volgens Muharrem moet Nederland meer doen om arbeidsmigranten te ondersteunen. ‘In de jaren zestig worstelde mijn vader als arbeidsmigrant met precies dezelfde problemen en dat zou nu niet meer zo moeten zijn.’ Ondanks de impact die het spreekuur al heeft, ziet hij nog veel kansen. ‘We willen nog meer mensen bereiken en voorkomen dat ze vastlopen in het systeem. Hopelijk breidt het inloopspreekuur zich uit naar andere steden. Als UWV kunnen we écht het verschil maken, maar dan moeten we het samen doen.’

    Dit artikel verscheen in UWV Magazine van april 2025. Het hele blad lezen? Download UWV Magazine.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?