Samen met medewerkers, partners en leveranciers zet UWV zich in om werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoals jonge werkzoekenden, langdurig werkzoekenden of mensen met een arbeidsbeperking. Bij alle Europese aanbestedingen en inkooptrajecten toetst Facilitair Bedrijf, verantwoordelijk voor alle inkoop bij UWV, de aanbestedingsregels en richtlijnen conform het zogeheten ‘Social Return on Investment-beleid’. Van deze leveranciers wordt verwacht dat ze een deel van hun opdrachtwaarde investeren in de samenleving en zo een extra bijdrage leveren aan de maatschappij.
Lees hier drie voorbeelden van bedrijven die continu hun duurzame bedrijfsvoering aanscherpen.
Een voorbeeld van zo’n UWV-leverancier is Van Keulen Interieurbouw (VKI). Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een belangrijk onderdeel van VKI’s aannamebeleid. Zij werven actief mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarvoor schakelen ze de hulp in van twee gespecialiseerde lokale organisaties: React Twente en het Twenteportaal. Het interieurbouwbedrijf uit Nijverdal telt 450 medewerkers. Twaalf van hen hebben een arbeidsbeperking: drie Wajongers en negen WAO’ers. Onlangs heeft Van Keulen Interieurbouw voor dit project een UWV UIL-award (UWV’s meest Impactvolle leverancier) uitgereikt gekregen in de categorie SROI.
Uitzendbureau Unique valt op door een training Talent Matching, georganiseerd voor 185 kandidaten, van wie er uiteindelijk ruim 104 een baan hebben gevonden. In de training leerden de deelnemers de fijne kneepjes van pitchen, een netwerk opbouwen en een portfolio samenstellen.
Detacheringsbureau Yacht maakt indruk met de workshop ‘Mijn beste zelf tijdens een sollicitatiegesprek’, bestemd voor werkzoekenden uit regio Rijnmond. Trainers en jobcoaches creëerden een veilige en leerzame omgeving waar de deelnemers konden werken aan hun leerpunten, inclusief oefen-sollicitatiegesprekken.