Sinds 10 jaar publiceert het Kenniscentrum van UWV regelmatig een UWV-brede kennisagenda. Daarin is vastgelegd welke kennis er de komende jaren wordt ontwikkeld. De nieuwe kennisagenda bouwt voort op eerdere onderzoeksresultaten en pakt nieuwe, relevante kennisvragen op.
‘Met de verschillende organisatieonderdelen werken we gezamenlijk aan de uitwerking van de kennisvragen,’ zegt senior kennisadviseur Anita Strockmeijer. ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat de onderzoeken die we gaan uitvoeren zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van de uitvoering. Daardoor ontstaan gedeelde bevindingen en uitgangspunten voor toekomstige dienstverlening’.
De vijf thema’s van de UWV Kennisagenda 2022–2025 (zie beneden) sluiten aan bij UWV’s nieuwe strategie. De speerpunten daarin zijn preventie en ruimte voor de menselijke maat in de dienstverlening. Zo gaat UWV onder meer onderzoeken wat zijn rol zou kunnen zijn bij de preventie van werkloosheid, zegt Strockmeijer. ‘Bij werkloosheid komt UWV normaliter pas ‘in actie’ als iemand al werkloos is. We willen kennis gaan ontwikkelen over dienstverlening gericht op het voorkómen van werkloosheid. Hoe houd je iemand aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt? En naast preventie van werkloosheid gaat het ook over preventie en gezondheid. Wat kan UWV, in samenwerking met andere partijen, doen om arbeidsongeschiktheid te voorkomen?’
Het belang van de menselijke maat in de dienstverlening kwam naar voren in parlementaire onderzoeken en verhoren (Tijdelijke commissie Uitvoering en de Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslag) en het traject Werk aan Uitvoering. Daarin is vastgesteld dat burgers ervaren dat de overheid de menselijke maat in bepaalde opzichten uit het oog heeft verloren. Dit onderwerp komt onder meer aan bod bij het kennisagenda-thema Lerende organisatie. Strockmeijer: ‘Een lerende organisatie heeft het vermogen om open te staan voor signalen uit de omgeving en heeft daarmee aandacht voor de menselijke maat. We ontwikkelen kennis over wat er nodig is om te groeien naar een lerende organisatie. In dat kader evalueren we bijvoorbeeld de maatwerkplaatsen, waarin wordt gezocht naar passende oplossingen voor burgers die in de knel zijn geraakt.’
Strockmeijer legt uit hoe het Kenniscentrum van UWV aan de kennisvragen en thema’s kwam die het wil (laten) onderzoeken. ‘Er is een stuurgroep met leden uit alle organisatieonderdelen. Alle leden hebben binnen hun eigen organisatieonderdeel kennisbehoeften opgehaald. Daar kwamen 124 reacties op. Deze zijn geclusterd, ontdubbeld en beoordeeld aan de hand van een aantal criteria. Kennisvragen in de kennisagenda moeten bijvoorbeeld helder geformuleerd zijn. Het onderzoek naar de vragen moet uitvoerbaar zijn, te verbinden met het (bedrijfsonderdeel)jaarplan en tot doel hebben de dienstverlening te verbeteren. Zo zijn we gekomen tot de vijf kennisthema’s met onderliggende kennisvraagstukken. Wat ik vooral mooi vind om te zien is dat de kennis waarin we investeren ondersteunend is aan de richting die UWV gekozen heeft.’
- Met ondersteuning aan het werk
- Preventie en werkloosheid
- Sociaal-medisch en arbeidskundig handelen
- Doenvermogen
- Lerende organisatie
De UWV Kennisagenda 2022-2025 licht de vijf kennisthema’s toe, en de resultaten die ze de komende jaren gaan opbrengen. Naast de onderzoeken die specifiek onder de vijf thema’s vallen, doet UWV veel andere onderzoeken en heeft het kennisproducten die tot de reguliere werkzaamheden behoren. De kennisagenda bevat een overzicht van deze onderzoeken, die relevante en bruikbare informatie opleveren over onder andere de arbeidsmarkt, verzekeringsgeneeskunde, dienstverlening, volumeontwikkelingen en monitoring van wetgeving. De nieuwe kennisagenda geeft daarnaast een overzicht van de resultaten van de vorige kennisagenda, en hoe deze worden ingezet.