Dit artikel is onderdeel van een drieluik. Dit is deel 3.

Een paar maanden geleden kreeg het Interventieteam een melding dat een cliënt in Spanje als makelaar werkzaam is. De tip wordt verder nagetrokken, de man in kwestie wordt gebeld en gevraagd om onderliggende stukken, waaronder jaarstukken, aan te leveren. Als uit de stukken blijkt dat de werkzaamheden en zijn verdiensten mogelijk gevolgen kunnen hebben voor de uitkering stellen de ITB-inspecteurs een rapport op. Vervolgens wordt door UWV gekeken of de inkomsten van invloed zijn voor de hoogte van de uitkering en of er wellicht een herbeoordeling van zijn arbeidsongeschiktheid moet plaatsvinden door divisie Sociaal Medische Zaken. Verwimp: ‘Wanneer iemand inkomsten heeft naast zijn of haar WAO- of WIA-uitkering en dat niet opgeeft, is UWV in principe daarvan niet op de hoogte. Dus vragen we elk jaar onze cliënten naar een levensbewijs en of de bij ons bekende gegevens nog kloppen, denk daarbij aan werkzaamheden, verdiensten en/of andere inkomsten. Dat is de ene poot onder ons werk. De tweede is het onderzoeken van fraudemeldingen, zoals in het geval van de makelaar in Spanje.’

Soms ook geeft het controleren van de gegevens voldoende aanleiding om onderzoek in te stellen en wordt bijvoorbeeld het Internationaal Bureau Fraude-informatie van UWV ingeschakeld voor meer informatie over een klant.’ Zoals over een cliënt in Duitsland bij wie Verwimp op huisbezoek was geweest. Hij trof de man niet aan op het door hem opgegeven adres en uit niets bleek dat hij daar ook daadwerkelijk woonde. Onderzoek door het IBF bracht aan het licht dat hij al vier jaar voor uitzendbureaus werkte en geen vast woon- of verblijfplaats had.

Nadrukkelijk wil Verwimp het beeld uit de wereld helpen dat zijn team als een soort veredelde politie de wereld rondreist op jacht naar fraudeurs. Integendeel,’ zegt hij. ‘We treffen vaak schrijnende situaties aan; armoede, eenzaamheid en geldproblemen. Dan kijken we in eerste instantie hoe we die mensen kunnen helpen.’ Zo trof hij in Frankrijk een dodelijk zieke man aan die graag wilde dat zijn nabestaanden-pensioen naar zijn huidige partner ging, in plaats van naar zijn familie. Verwimp: ‘Hij had dat aan SVB gemeld, maar bleek mede door zijn ziekte niet in staat om de benodigde gegevens aan te leveren. Wij hebben toen contact gelegd met SVB en gevraagd of in dit geval van de regels kon worden afgeweken.’ ‘Datzelfde SVB,’ vervolgt hij, is uitgegroeid tot een belangrijke samenwerkingspartner van het interventieteam. ‘We maken dankbaar gebruik van hun expertise en hun netwerk. Afgelopen voorjaar zijn we twee weken kris-kras door Turkije gereisd en hebben met diverse cliënten gesprekken gehad. Voorafgaand aan de reis is intensief overleg gevoerd met de SVB-collega’s in Ankara. Zij kennen de cultuur van het land en weten de weg naar voor ons belangrijke instanties. Dat is ontzettend waardevol gebleken. De reis was een groot succes.’