We bespraken dit thema onlangs in de UWV-talkshow KRAP: de toekomst van werk. We zetten een aantal voorbeelden van Europese best practices tegen de krapte op een rij.
Mensen die langer dan twee jaar illegaal in Spanje verblijven, kunnen zich gratis laten omscholen naar een krapteberoep en worden in die periode voorzien van leefgeld. Deelnemers aan dit programma krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning die ze na het vinden van een baan om kunnen zetten naar een werk- en verblijfsvergunning. Hiermee zijn drie partijen geholpen: deelnemers, overheid en de branches waar krapte heerst. Daarnaast bieden de Spaanse openbare dienst voor arbeidsverlening (SEPE) en de nationale stichting voor opleiding in werkgelegenheid (FUNDAE) gratis cursussen aan in digitale vaardigheden, waar grote behoefte aan is. Dit gebeurt in samenwerking met Big Tech bedrijven als Amazon Web Services, Google en Telefónica. Zowel werkzoekenden als werkenden profiteren van dit initiatief.
Denemarken zet ook flink in op omscholing. Werkzoekenden ouder dan 30 jaar zonder startkwalificatie of met een verouderde opleiding kunnen een opleiding volgen in een krapteberoep. Hiermee hebben ze recht op een hogere uitkering van 110%. Daarnaast heeft Denemarken het zogenaamde job-VEU model. Dit is een programma gericht op het verbeteren van het aanbod van gekwalificeerde werknemers door middel van een flexibele benadering van volwassenen-, bij- en nascholing. Het doel hiervan is om de algemene ontwikkeling van de beroepsbevolking te versterken en zo up-to-date te blijven met de veranderende behoeften van de werkgever. Werkenden krijgen onder meer een compensatie van maximaal 600 euro voor het mogelijke salarisverlies tijdens hun deelname aan een trainingsprogramma.
Wil je je als werkgever in Oostenrijk ontwikkelen op het gebied van inclusiviteit? Plekken creëren voor mensen met een arbeidsbeperking of beter voorbereid zijn op de duurzame transitie? Dan stelt de Oostenrijkse zusterorganisatie van UWV Arbeidsmarktservice (AMS) consultants beschikbaar om daarbij helpen. Zij geven advies over uiteenlopende thema’s als personeel aantrekken en behouden, het trainen en opleiden van medewerkers, diversiteit en integratie van migranten. Sinds de start hebben duizenden Oostenrijkse mkb’ers al gebruik gemaakt van deze dienst. Hierdoor is er een nauwere samenwerking en uitwisseling ontstaan tussen AMS en deze werkgevers. Dit heeft ook geleid tot verbeterde samenwerking en uitwisseling tussen de werkgevers onderling, bijvoorbeeld via netwerkevenementen.
Een doordachte, grondige en geïntegreerde aanpak zien we bij onze oosterburen. De Bundesagentur für Arbeit (BA) is de arbeidsmarktdienstverlener voor alle burgers en werkgevers in Duitsland. En in Jobcenters en de Arbeitsagenturen werken gemeenten en de BA integraal samen. Dit betekent dat je voor een vraag over een uitkering of de arbeidsmarkt terechtkunt bij élke Duitse overheidsinstantie. En iedereen heeft in Duitsland altijd recht op dienstverlening, ongeacht je uitkeringsstatus. Vervolgens wordt de vraag integraal belegd bij arbeidsmarktinstanties en de gemeenten.
In Nederland werken we met onze Regionale Werkcentra toe naar het Duitse model. Een plek waar iedereen kan binnenlopen die werk zoekt. Zodat alle werkzoekenden, met of zonder uitkering, door om- en bijscholing doorstromen naar beroepen met structurele tekorten.