'Voor mij was direct het allerbelangrijkste: wat doet dit nieuws met onze cliënten?', vertelt Camps. ‘We moesten het zorgvuldig aanpakken. Niet bij het eerste signaal conclusies trekken, maar eerst goed in kaart brengen wat er aan de hand is.'
Na grondig onderzoek werd duidelijk dat het om minimaal 10.000 foutief berekende uitkeringen gaat. Uiteindelijk blijkt het aantal tussen de 25.000 en 50.000 te liggen. ‘Dit is extra pijnlijk, omdat we juist bezig waren UWV om te vormen van een procesgerichte organisatie naar een mensgeoriënteerde dienstverlener.’
Voor de corrigeeractie worden tot 100 UWV-medewerkers vrijgemaakt die de expertise hebben om uitkeringen opnieuw te berekenen. 'We halen onze beste mensen uit de organisatie', zegt Camps. 'Voor het administratieve werk eromheen huren we externe teams in.’ De correcties vergen zorgvuldigheid. ‘Als mensen geld terugkrijgen, krijgen ze ook te maken met verrekeningen. We willen rekening houden met de gevolgen voor mensen.’
De corrigeeractie dwingt UWV om prioriteiten te stellen. 'We moeten een aantal verbeteringen in communicatie en persoonlijk contact noodgedwongen terugschroeven. Ook kunnen beslissingen soms langer duren’, vertelt Camps. 'Maar de menselijke maat blijft onze topprioriteit. We helpen nog steeds iedere maand 1,2 miljoen mensen met werk en inkomen. Dat doen onze 20.000 medewerkers met ongelooflijk veel passie.’
Hij benadrukt dat UWV blijft werken aan betere dienstverlening: ‘We gaan door met zorgen dat mensen zich door ons gezien, gehoord en geholpen voelen. Dit mag de samenleving van ons verwachten.’
Meer van dit soort artikelen lezen? Meld u aan voor de nieuwsbrief van UWV Magazine en ontvang waardevolle artikelen over arbeidsmarkt en sociale zekerheid in uw inbox.