Lange tijd volgde de arbeidsmarkt de ontwikkeling van de economie. Nu de krapte op de arbeidsmarkt zulke extreme vormen heeft aangenomen, lijkt die relatie deels omgedraaid. Sommige bedrijven moeten door personeelsgebrek hun productie afschalen of zelfs helemaal sluiten. Dat kost economische groei. Waar ligt de oplossing voor deze uitdagingen? Het gaat om creativiteit en maatwerk, dit zijn voor mij de sleutelwoorden. Werkgevers staan voor de uitdaging om personeel te vinden, binden, en op langere termijn inzetbaar houden.

Een mooi voorbeeld vind ik een werkgever die een deel van de energiekosten van zijn werknemers betaalt, zodat ze langer bij hem blijven. Bekijk ook de 27 oplossingen voor werkgevers (zie de link onderaan de column), waarin we beschrijven wat nog meer kan, zoals: nieuw talent aanboren, werk anders organiseren en boeien en binden. Een hele belangrijke is personeel laten doorgroeien. Besteed daarom aandacht aan het omscholen van je personeel. Kijk naar de kwaliteiten en skills van de mensen. Opzoek naar bijvoorbeeld een senior medewerker? Laat een junior of medior medewerker doorgroeien naar die rol. Zorg dat je je personeel blijft scholen en ontwikkelen, daarmee behoudt en bindt je de mensen, ook als je op dit moment geen groei kan aanbieden. Vergeet ook zeker niet aandacht te schenken aan de vitaliteit van je medewerkers. Gezonde en vitale medewerkers kunnen langer voor je blijven werken.

Laat je bedrijf zien aan potentiële nieuwe werknemers. Enkel het plaatsen van een vacature en hopen dat de juiste kandidaat voorbij komt, is niet de ideale manier om te werven. Faciliteer ontmoetingen, geef open dagen en stel banenmarkten op. Trek mensen binnen ook al lijken ze totaal niet te passen. Kijk verder dan je geijkte keuzes, maar durf de mensen die normaal niet in beeld komen, nu eens te verwelkomen. Laat ook zien aan potentiële nieuwe medewerkers dat ze die kansen kunnen pakken in je bedrijf.

Rob Witjes
Hoofd arbeidsmarktinformatie en -advies