‘Veel cliënten staan met knikkende knieën voor een verzekeringsarts. Zo iemand bepaalt toch voor een groot deel jouw financiële toekomst. Vanuit de Cliëntenraad hebben wij erop aangedrongen de cliënt meer een eigen stem te geven, via intake door de sociaal medisch verpleegkundige. Die kan samen met de cliënt de voorbereiding doen op het gesprek met de arts: een arts is minder tijd kwijt aan een goed voorbereide cliënt. We hebben met de Centrale Cliëntenraad ook een aandachtspuntenlijst ontwikkeld die mensen helpt zich goed voor te voorbereiden op zo’n beoordeling.
De sociaal medisch verpleegkundige neemt dus een deel van de artsentaak op zich. Daar gaat dat hele SMC over: taakdelegatie. Voordeel van taakdelegatie is dat je efficiënt gebruik kunt maken van ieders expertise. Het betekent ook dat je iemand bepaald werk laat doen onder de paraplu van een ander. Als dat alleen uit tijdnood is, dan ligt daar een gevaar. Vanuit de Cliëntenraad waarschuwen we daarvoor. We hebben overigens terug gehoord dat daar wel allerlei veiligheidsmechanismen voor zijn ingebouwd. Een arts kan niet zomaar alles aan een ander overlaten, daar zijn regels voor.
De reacties op het SMC zijn heel positief. We horen dat cliënten meer tijd krijgen om hun verhaal te doen en dat er vanuit een bredere blik naar ze gekeken wordt. Ik vind persoonlijk wel dat iedereen óók altijd minimaal een keer door een verzekeringsarts gezien moet worden. De Cliëntenraad werkt graag samen met UWV om de SMC’s zo goed mogelijk vorm te geven, mét aandacht voor de cliënt.’