De experts benadrukten dat AI niet zozeer een bedreiging is, maar eerder een instrument dat de samenwerking tussen mens en machine zal versterken. Sabrina Genz, universitair docent aan de Universiteit Utrecht, stelde: ‘We moeten niet alleen kijken naar welke taken verdwijnen, maar ook naar de nieuwe taken die erbij komen.’
Janneke Pieters, programmaleider arbeid bij het CPB, wees op het belang van levenslang leren: ‘Het is belangrijk om te kijken naar wat voor werk er is en welke groepen profiteren van die nieuwe technologie en welke er last van hebben.’ Ze benadrukte ook de noodzaak van goed funderend onderwijs en trainingen die zich richten op algemene technische en sociale vaardigheden.
De experts waren het erover eens dat de transitie naar een arbeidsmarkt die is ingericht op AI geleidelijk zal verlopen. Witjes voorspelde dat de discussie over competenties en vaardigheden in plaats van beroepstitels de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Genz voegde daaraan toe: ‘We moeten samen nadenken over hoe we technologie kunnen sturen, zodat het een samenwerking tussen technologie en werknemers wordt in een richting die wij positief en zinvol vinden.’
Hoewel er nog veel onzeker is over de precieze impact van AI op de arbeidsmarkt, is de boodschap van de experts hoopvol: door te focussen op de samenwerking tussen mens en machine, levenslang leren te stimuleren en bewust te sturen op de ethische aspecten van AI, kan de technologie worden ingezet om de kwaliteit van werk te verbeteren en nieuwe kansen te creëren.
Bekijk het webinar KWI on tour: AI en de arbeidsmarkt
Bekijk dan vooral ook het KWI-webinar waarin ingezoomd wordt op de rol van AI in de dienstverlening van UWV en de kennisontwikkeling binnen het domein van werk en inkomen. Sprekers van TNO, het CBS en de Stichting Toekomstbeeld der Techniek, schetsen een beeld van de mogelijkheden en uitdagingen.
Naast het webinar organiseerde het KWI ook een middag over artificiële intelligentie (AI) met professionals uit de publieke dienstverlening.
Tijdens een van de sessies was er aandacht voor een inspirerend voorbeeld van inclusieve technologie: de Groen-app, ontwikkeld door IJmond Werkt!, Anchiano en TNO. Harry de Boer, business developer/consultant Inclusive Work bij TNO, presenteerde hoe deze AI-toepassing in de praktijk werkt.
Het principe is even simpel als effectief: de groenmedewerker maakt een foto van het geschoffelde perkje, waarna de AI-oplossing direct beoordeelt of de werkzaamheden naar wens zijn uitgevoerd. Op basis van deze analyse kan de medewerker zelf bepalen of het werk klaar is of dat er nog aandacht nodig is. Deze directe feedback zorgt niet alleen voor een hogere kwaliteit van het werk, maar verhoogt ook de productiviteit doordat medewerkers zelfstandiger kunnen werken.
‘De app is ontwikkeld mét de groenmedewerkers zelf,’ benadrukt De Boer. ‘Dit zorgt voor grote gebruiksvriendelijkheid en draagt bij aan het zelfvertrouwen van de medewerkers.’ De laagdrempelige aanpak, waarbij spraakberichten mogelijk zijn, maakt de app toegankelijk voor iedereen.
Meer van dit soort artikelen lezen? Meld u aan voor de nieuwsbrief van UWV Magazine en ontvang waardevolle artikelen over arbeidsmarkt en sociale zekerheid in uw inbox.