‘De knelpuntenbrief is ons instrument om op basis van dagelijkse praktijkervaringen aan te geven waar wetgeving in de weg zit voor dienstverlening met een menselijke maat’, legt Van Berkel uit. ‘Onze medewerkers hebben dagelijks contact met burgers en ervaren direct waar wet- en regelgeving knelt. Die signalen zijn onmisbaar voor het verbeteren van de publieke dienstverlening. Dit jaar is het vijfde jaar dat we een knelpuntenbrief opstellen. Een mooi moment om stil te staan bij wat we bereikt hebben en vooral ook om vooruit te blikken. Dat doen we in dit lustrumjaar samen met de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Als publieke dienstverleners zijn wij het gezicht van de overheid en zien wij waar burgers in de knel komen door complexe regelgeving.’
‘We zijn blij dat we constructief betrokken worden bij beleidsvorming en dat dit concrete resultaten oplevert voor mensen’, benadrukt Van Berkel. In de afgelopen jaren zijn al enkele knelpunten opgelost, met directe impact voor de burger. Opgeloste knelpunten zijn bijvoorbeeld:
‘Dit jaar doen we een stap verder’, zegt Van Berkel. ‘We constateren dat veel knelpunten nog niet opgelost zijn. Daarom zien UWV en SVB het als hun taak om een nieuwe werkwijze te ontwikkelen waarin politiek, beleid en uitvoering nog meer samenwerken.’ UWV en SVB stellen daarom drie concrete voorstellen voor:
‘Dit jaar richten we ons’, legt Van Berkel uit, ‘op drie concrete knelpunten die burgers dagelijks raken: de complexiteit van de Toeslagenwet die tot onbegrip en hoge terugvorderingen leidt, het probleem van vaststellingsovereenkomsten bij ziekte waardoor mensen zonder inkomen komen te zitten, en de versnippering in het voorzieningenstelsel die mensen met een beperking belemmert in hun participatie. Maar vooral willen we van agenderen naar realiseren: de samenwerking tussen beleid, politiek en uitvoering intensiveren zodat we knelpunten met directe impact voor burgers daadwerkelijk oplossen.’
De voorgestelde nieuwe werkwijze moet leiden tot herkenbare resultaten voor burgers. Door intensievere samenwerking tussen beleid, politiek en uitvoering kunnen knelpunten sneller worden opgelost. ‘We willen van agenderen naar realiseren’, vat Van Berkel samen. ‘Door ritme in verandering te brengen, laten we zien dat overheid en politiek leveren.’
Met de Hervormingsagenda Inkomensondersteuning en de adviezen van commissie OCTAS over het arbeidsongeschiktheidsstelsel staat er veel op de agenda. ‘Wij bieden graag onze kennis en expertise aan. We nodigen de Tweede Kamer en het ministerie uit om in een driehoekgesprek gezamenlijk tot oplossingen te komen.’
De volledige Knelpuntenbrief 2025 is te vinden op uwv.nl. UWV blijft het hele jaar door in gesprek met de Tweede Kamer en het ministerie van SZW over de voortgang van knelpunten.