Wat te doen bij een nieuw loonheffingennummer?

geplaatst op 08 december 2016

Werkgevers krijgen soms een nieuw loonheffingennummer. Bijvoorbeeld bij een bedrijfsovername. Dit kan gevolgen hebben voor hoe u omgaat met lopende ziekmeldingen en WAZO-aanvragen.

U kunt te maken krijgen met een nieuw loonheffingennummer als uw bedrijf een ander bedrijf overneemt of als uw bedrijf wordt overgenomen. Daarnaast kan uw loonheffingennummer veranderen als de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. U krijgt dan automatisch een nieuw loonheffingennummer van de Belastingdienst. Wat u moet doen, verschilt per situatie.

Bij bedrijfsovername

Wordt uw bedrijf overgenomen of neemt u zelf een bedrijf over, dan komen de lopende ziekmeldingen en WAZO-aanvragen onder het loonheffingennummer van het bedrijf dat overneemt. De ingangsdatum waarop de lopende meldingen overgaan op het nieuwe nummer, is dan de datum van de bedrijfsovername. Geef in dat geval schriftelijk het nieuwe nummer aan ons door. Dit doet u door ons een brief met een lijst te sturen van de meldingen die onder het nieuwe nummer komen.  

  • Vermeld op de lijst alle burgerservicenummers van de werknemers voor wie de voormalige werkgever de betalingen ontvangt. 
  • Vermeld het nieuwe loonheffingennummer. 
  • Vermeld de datum waarop deze burgerservicenummers omgezet moeten worden naar het loonheffingennummer van de nieuwe werkgever.
  • Vermeld het bankrekeningnummer van de nieuwe werkgever, in dit geval van het bedrijf dat overneemt.

Stuur de brief naar:
UWV
Afdeling Ziektewet
Postbus 57015
1040 CT  Amsterdam

Als de rechtsvorm van uw bedrijf verandert

Verandert de rechtsvorm van uw bedrijf en heeft u medewerkers in dienst, dan krijgt u een nieuw loonheffingennummer van de Belastingdienst. U moet dan de loonadministratie afsluiten en u opnieuw aanmelden als werkgever. U vindt hierover meer informatie op belastingdienst.nl.

De lopende ziekmeldingen en WAZO-aanvragen blijven in dit geval bij UWV onder het oude nummer staan. Nieuwe aanvragen komen onder het nieuwe nummer. Als u dan in de Verzuimmelder of via Digipoort gegevens wilt opvragen, een ziek- of betermelding wilt doen, gegevens van een WAZO-aanvraag wilt bekijken, of WAZO wilt aanvragen, dan bekijkt u per melding of aanvraag onder welk loonheffingennummer het valt. Daarvoor vergelijkt u de eerste ziektedag of de datum van aanvraag met de datum waarop het loonheffingennummer is veranderd. U kunt in dit geval dus een tijd te maken hebben met 2 loonheffingennummers.

Bekijk de veelgestelde vragen

Klantenservice

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden?

Wij helpen u graag!

Klantenservice

Blijf op de hoogte

Meld u aan voor onze digitale nieuwsbrief werkgevers.

Aanmelden nieuwsbrief

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten