UWV: meer werk voor automonteurs

geplaatst op 23 augustus 2016

Na jaren van krimp als gevolg van de economische crisis neemt het aantal vacatures in de motorvoertuigen- en tweewielerbranche weer sterk toe. De vacatures ontstaan vooral bij het onderhoud in de werkplaatsen. In de afgelopen twee jaar groeide het aantal vacatures voor automonteur met meer dan 2.000. Dit betekent dat hier kansen liggen voor werkzoekenden, concludeert UWV in een rapport over de sector.

Sinds 2015 groeit naast het aantal vacatures ook het aantal dienstverbanden in de sector. Ook doen minder mensen een beroep op een WW-uitkering omdat zij hun baan verliezen. In een aantal regio’s in Nederland hebben bedrijven moeite om hun vacatures te vervullen. Het gaat dan om functies als APK-keurmeester, (bedrijfs)autotechnicus, autoschadehersteller en autoschadetechnicus.

Ondanks de toename van het aantal vacatures gaat UWV voor de komende jaren uit van een stabilisatie van het aantal banen in de totale sector. Dit komt doordat de verkoop van auto’s, trucks en bedrijfswagens onder druk staat, onder meer door de veranderende houding van consumenten tegenover autobezit en de opkomst van alternatieve mobiliteitsoplossingen. Auto’s gaan bovendien langer mee, waardoor vervanging wordt uitgesteld.

Scholingsvouchers

Werkzoekenden die zich willen scholen in de richting van een kansrijk beroep kunnen een scholingsvoucher aanvragen. Dit is een subsidie voor een opleiding die bij UWV kan worden aangevraagd. In de ‘Regeling Scholingsvoucher’ zijn diverse beroepen uit de sector motorvoertuigen en tweewielerbranche opgenomen, zoals autospuiter, autoschadehersteller, (bedrijfs)autotechnicus, APK keurmeester, fietstechnicus en carrosseriebouwer.

Over de UWV Sectoranalyses

UWV maakt samen met werkgevers- en werknemersorganisaties, VNG en arbeidsmarktdeskundigen analyses van sectoren en beroepsgroepen. De sector- en beroepenbeschrijvingen bieden een actueel beeld van de tekorten en overschotten op de arbeidsmarkt.