UWV: invoering nieuwe wetgeving ingrijpend, maar goed verlopen

geplaatst op 06 april 2016

De in 2015 ingevoerde Wet werk en zekerheid en Participatiewet hebben grote impact gehad op klanten van UWV en op de organisatie. UWV slaagde erin WW-uitkeringen tijdig te betalen en de klanttevredenheid op peil te houden. Door het voorzichtig economisch herstel kwamen meer mensen met een WW-uitkering aan het werk, ruim 257.000. Ook werden meer mensen met een arbeidshandicap aan het werk geholpen, 13.300 waaronder 8.400 Wajongers. In 2016 zal UWV meer maatwerk en persoonlijk contact aan WW’ers bieden. Dit volgt uit het Jaarverslag 2015 dat UWV vandaag heeft gepresenteerd.

Bruno Bruins, voorzitter Raad van Bestuur UWV: ‘Het was het eerste jaar van de Participatiewet, waarin we samen met gemeenten, werkgevers- en werknemersorganisaties én het onderwijsveld mensen met een arbeidsbeperking aan de slag hielpen. In 2015 hielp UWV 13.300 mensen met een arbeidsbeperking aan een baan, onder wie 8.400 Wajongers. Dit is ruim boven het aantal in het jaar ervoor.

Het was ook het eerste jaar van de nieuwe Wet werk en zekerheid, waarbij nieuwe klanten van UWV sinds 1 juli 2015 maandelijks hun inkomsten doorgeven aan UWV. Dat was best even wennen. Ook voor UWV betekende dit een grote wijziging in de systemen en werkwijze. Wij slaagden erin om tijdig alle WW-uitkeringen te betalen.’

Het ingezette economisch herstel was in 2015 duidelijk zichtbaar op de arbeidsmarkt. Zo nam het aantal vacatures van werkgevers op de UWV-website werk.nl toe met meer dan 50% en zag UWV het aantal nieuwe WW-uitkeringen in 2015 dalen van 605.000 naar 584.000. Ook gingen er meer mensen vanuit de WW aan het werk, 257.000 (+2%). Het aantal 50-plussers dat een baan vond, nam met 12% bovengemiddeld toe tot 58.000.

‘Ondanks de goede cijfers blijft de positie van ouderen op de arbeidsmarkt zorgwekkend’, aldus Bruins. ‘Bijna de helft van alle WW’ers is ouder dan 50 jaar. Daarom zullen wij ook in 2016 doorgaan met sollicitatie- en netwerktrainingen voor werkzoekende 50-plussers en samen met onder meer MKB Nederland optrekken in de campagne Openvoor50plus.’

Meer persoonlijk contact, modernisering ICT

‘In het kader van de Participatiewet en de Wet banenafspraak willen wij in 2016 samen met gemeenten weer meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk helpen bij reguliere werkgevers. Dit doen wij met onze Werkgeversservicepunten. Daarnaast zullen wij dit jaar alle profielen van Wajongers met arbeidsvermogen online beschikbaar stellen voor werkgevers via werk.nl.’

‘Het komende jaar zetten we in op een betere balans tussen online dienstverlening en persoonlijk contact. De dienstverlening van UWV wordt steeds meer ondersteund door ICT, waardoor de komende jaren verdere modernisering van ons ICT-landschap noodzakelijk is. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft toegezegd dat het extra middelen ter beschikking stelt om meer face-to face contacten mogelijk te maken. Online-dienstverlening blijft echter de basis van onze dienstverlening. Om onze dienstverlening op peil te houden en ons ICT-landschap te kunnen vernieuwen, zie ik daarom geen mogelijkheden meer voor nieuwe ingrijpende beleidswijzigingen of verdere besparingen op ons budget,’ aldus Bruins.

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten