Werkloosheid vrijwel onveranderd

geplaatst op 17 september 2015

CBS meldt dat de werkloosheid in augustus nauwelijks is veranderd. Met 604 duizend kwam de werkloosheid, net als in juli, uit op 6,8 procent van de beroepsbevolking. Sinds begin dit jaar is het aantal werklozen vrijwel voortdurend gedaald. In de afgelopen drie maanden nam de werkloosheid met 13 duizend af. Het aantal werkenden is in deze periode met 12 duizend toegenomen.

WW heel licht gedaald

Augustus 2015 telde bijna 420 duizend lopende WW-uitkeringen, 800 minder dan in juli en 2,5 procent minder dan in augustus vorig jaar. In augustus vorig jaar nam het aantal uitkeringen vergeleken met de maand daarvoor nog af met 1,5 procent. Voor 35-45 jarigen komt het WW-aantal, zowel vergeleken met een maand geleden als met een jaar geleden, een stuk lager uit. Een toename was er, zoals gebruikelijk in de zomermaanden, vanuit de sector onderwijs . De piek van het aantal uitkeringen in de zomermaanden wordt in de sector onderwijs echter steeds hoger.

Iets minder werkhervattingen dit jaar

UWV verstrekte in 2015 tot en met augustus 390 duizend nieuwe WW-uitkeringen, 3,4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Er werden door UWV in de eerste acht maanden van dit jaar 412 duizend uitkeringen beëindigd, bijna evenveel als in 2014. Het aantal uitkeringen dat beëindigd werd door werkhervatting komt in 2015 uit op 199 duizend, bijna 1 procent lager dan in 2014.