250 ex-werknemers Aldel vinden nieuwe baan via Mobiliteitscentrum Eemsdelta

geplaatst op 06 juli 2015

Na anderhalf jaar maakt het Mobiliteitscentrum Eemsdelta voor ex-Aldellers de balans op. 250 van de 346 werknemers van het failliete Groningse aluminiumbedrijf vonden een nieuwe baan. Daarmee is de ambitie om minimaal 70 procent van hen aan een baan te helpen gerealiseerd, mede dankzij de privaat-publieke samenwerking. Zij die nog geen nieuwe betrekking hebben gevonden, worden verder geholpen via de reguliere dienstverlening van gemeenten en UWV.

Na het faillissement van Aldel namen de gemeente Delfzijl, UWV, provincie Groningen en het ministerie van Sociale Zaken in januari 2014 het initiatief voor een Mobiliteitscentrum in Delfzijl. Nu, anderhalf jaar later, zijn zij tevreden met het behaalde resultaat en is het Mobiliteitscentrum per 1 juli 2015 opgeheven.

Succesfactoren bleken:

  • de persoonlijke begeleiding. Het Mobiliteitscentrum Eemsdelta was dagelijks geopend en werd wekelijks bezocht door ongeveer 50 werkzoekenden. Elke ex-Aldeller kreeg een persoonlijke intake over hun wensen en mogelijkheden;
  • het organiseren van contactmomenten tussen werkzoekenden, werkgevers en opleiders;
  • de intensieve samenwerking met werkgevers, uitzendbureaus, detacheerders, opleiders en onderwijsinstellingen.
Uiteindelijk vonden 250 ex-Aldellers nieuw werk, 143 van hen (57 procent) zijn 50 jaar of ouder. In totaal gaan 132 werknemers weer aan de slag bij Klesch dat zorgde voor de doorstart van het aluminiumbedrijf, mede door aanvullende scholing gevolgd via het Mobiliteitscentrum. Van de overgebleven kandidaten is het overgrote deel goed te bemiddelen voor werk, zij zijn erg gemotiveerd om aan de slag te gaan.

Het eerste jaar

In de eerste weken na het ontslag is vooral ingezet op persoonlijke zorg en financiën, het verlies van een baan moet eerst verwerkt worden. Opvallend was de betrokkenheid van bedrijven, werkgevers en instellingen uit de regio die spontaan hun hulp boden. Vervolgens kreeg elke klant een persoonlijke intake over de mogelijkheden en wensen. 190 Aldellers volgden een sollicitatietraining en veel klanten maakten gebruik van een competentietest of deden mee aan de Zomerschool waarin zij in enkele weken hun basiskennis bijspijkerden. Verder zijn er scholings- en banenmarkten georganiseerd en werden de mogelijkheden voor werken in Duitsland onderzocht. Een achttal enthousiaste medewerkers nam het initiatief voor een Netwerkcafé waarin thema’s rond solliciteren aan de orde kwamen. In het eerste jaar na het faillissement vonden 167 ex-Aldellers een baan.

Scholing

De afgelopen maanden is stevig ingezet op scholing. In totaal volgden 189 klanten individueel onderwijs. In deze periode werd daarnaast groepsgewijs scholing aangeboden voor heftruck-, VCA- en BHV-diploma. Aanleiding voor deze scholing was onder andere het ondersteunen van werkhervattingen bij Klesch. Ook ging een werkgeversteam aan de slag met de Werkcarrousel. Bedrijven werden benaderd met de vraag of zij een of meer werkzoekenden de mogelijkheid wilden bieden werkervaring op te doen in een nieuwe omgeving. Uiteindelijk vonden dit jaar nog eens 83 ex-Aldellers werk.

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten