Veel 50-plussers vinden werk in de bouw en transport

geplaatst op 28 november 2014

Van de werkzoekende 50-plussers die vanuit de WW uitstromen naar werk, vindt een relatief groot deel werk in de bouwnijverheid. Andere belangrijke sectoren zijn transport, industrie, onderwijs, gezondheidszorg en de uitzendsector. Dit blijkt uit de vandaag verschenen uitgave van de Barometer 50-plus van UWV. Uit de cijfers blijkt verder dat het aantal WW-uitkeringen aan 50-plussers eind oktober met 191.100 een fractie lager lag dan bij de laatste meting eind augustus.

In deze barometer staat uitzendwerk centraal. Een op de acht uitzendkrachten is 50-plus en de uitzendbranche is belangrijk om werkloze 50-plussers aan de slag te helpen. Van de honderd werkloze ouderen die aan het werk gaan, is bij een kwart daarvan een uitzendbureau betrokken, zo melden de voorzitters van uitzendkoepels ABU en NBBU in een column. In de barometer ontkracht de uitzendbranche ook de meest voorkomende vooroordelen over oudere werknemers.

Barometer 50-plus

Met de Barometer 50-plus geeft UWV een actueel beeld van de positie van ouderen op de arbeidsmarkt, zoals het aantal WW-uitkeringen, de uitstroom naar werk en verschillende wetenswaardige nieuwtjes en feiten. De barometer verschijnt iedere twee maanden. De informatie uit de barometer mag vrij worden gebruikt, met vermelding van UWV als bron.

Open de barometer 50-plus (pdf, 162 kB).