UWV biedt podium aan kunstenaars met arbeidsbeperking

geplaatst op 22 september 2014

Drie kunstenaars zijn maandag 22 september uitgeroepen tot winnaar van het vijfde UWV Kunstcongres met Perspectief voor kunstenaars met een arbeidsbeperking. Ze kregen de prijs uitgereikt in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen, waar het congres werd gehouden.

De jury, onder voorzitterschap van Katja Weitering, artistiek directeur bij het Cobra Museum, roemde de kwaliteit en de diversiteit van de 140 inzendingen.

Prijswinnaars kunstcongres 2014

Het UWV Kunstcongres met Perspectief is een platform waar kunstenaars met een Wajong-, WIA- of WAO-uitkering één dag hun werk kunnen exposeren. Doel van de dag is het talent van kunstenaars met een arbeidsbeperking zichtbaar te maken en de ontwikkeling van professioneel kunstenaarschap aan te moedigen. Het UWV Kunstcongres ondersteunt dit door de deelnemers de mogelijkheid te bieden om te netwerken met professionals uit de kunstwereld en het volgen van workshops. Met het congres wil UWV daarnaast ook andere organisaties inspireren om mensen met een arbeidsbeperking een weg naar werk te bieden

Exposeren

Uit de inzendingen koos de jury drie prijswinnaars en werden twee eervolle vermeldingen toegekend. De winnaars zijn Sander du Floo (28) uit Breda, Corien de Witte-Osse (51) uit Vlissingen en Rik Reeders (28) uit Nijmegen. De jury omschreef de winnende kunstwerken, twee foto’s en een schilderij, als intrigerend, intens en technisch heel goed. Marcello Pieter Stokhof (52, Amsterdam) en Dan Dickhof (30, Voorburg) kregen een eervolle vermelding voor hun werk. De prijswinnaars mogen een jaar lang exposeren bij grote bedrijven als UWV, KPN, Sogeti, Philips en zorgverzekeraar ONVZ en ontvangen een catalogus met een selectie van de eigen kunstwerken. Ook mogen ze deelnemen aan de internationale kunstbeurs Annual Dutch Art Fair (ADAF) en worden ze geïnterviewd voor een kunstmagazine.

Kansen bieden

Volgens UWV-bestuurslid Fred Paling heeft UWV het congres vijf jaar geleden in het leven geroepen om aandacht vragen voor de talenten en de inzetbaarheid van kunstenaars met een arbeidsbeperking. Paling: ‘De deelnemers uit voorgaande jaren hebben veel baat gehad bij het UWV Kunstcongres. Zo is een aantal winnaars inmiddels verbonden aan een kunstgalerie waardoor ze hun werk beter kunnen verkopen of verhuren. Als UWV zijn we trots dat we met het congres de deelnemers een steun in de rug kunnen bieden.’

Juryrapport

Meer informatie over het UWV Kunstcongres met Perspectief is te vinden via https://perspectief.uwv.nl/kunstcongres/kunstcongres-2014. Op de website worden ook de juryrapporten gepubliceerd.