Bruno Bruins: Digitalisering niet alleen een ‘moetje’ maar ook een kans

geplaatst op 10 januari 2014

UWV moet door bezuinigingen de dienstverlening verregaand digitaliseren, maar ziet dit tegelijkertijd ook als een kans. Deze boodschap bracht Bruno Bruins, voorzitter van UWV tijdens zijn nieuwjaarstoespraak vandaag. Volgens Bruins voorziet de dienstverlening via internet in een behoefte en maakt 80 procent van de werkzoekenden al gebruik hiervan.

Hij benadrukte dat er ook ruimte moet blijven voor persoonlijk contact, speciaal voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. ‘UWV wil het werk zó organiseren dat administratieve, ‘bulk-achtige’ activiteiten vergaand worden gedigitaliseerd, zodat we ruimte houden voor persoonlijk contact voor specifieke doelgroepen’, aldus Bruins op de bijeenkomst, die onder andere werd bijgewoond door staatssecretaris Jetta Klijnsma.

In 2013 was het volgens de UWV-bestuursvoorzitter zoeken naar “lichtpuntjes” in onze economie. De oplopende werkloosheid zorgde ervoor dat UWV een recordaantal nieuwe WW-aanvragen te verwerken kreeg. In de drukste week werden 25.000 aanvragen voor een werkloosheidsuitkering gedaan. Ondanks het grote aanbod van aanvragen is UWV er in geslaagd om aanvragen tijdig te verwerken en klanten snel van een uitkering te voorzien.

In totaal deed UWV vorig jaar ruim 18 miljard aan betalingen en steeg het aantal mensen dat van UWV een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt met 100.000 tot ruim 1,3 miljoen, zo vertelde Bruins. In zijn speech sprak hij grote waardering uit voor het werk van de 19.000 UWV-collega’s: ‘Achter de grote getallen schuilt het werk van al die UWV'ers die zich elke dag inzetten. Ook ’s avonds brandt hier nog vaak het licht.’

‘Anders dan vorige jaren zou ik willen zeggen dat digitaliseren niet alleen een ‘moetje’ is maar ook een kans’, aldus Bruins. ‘We kunnen niet meer werken zoals een paar jaar geleden, daar is simpelweg het budget niet meer voor. Dit jaar alleen moet er 129 miljoen van onze begroting af. Tegelijkertijd zien we dat de digitale dienstverlening in een behoefte voorziet die past bij deze tijd: zo hebben 185.000 werkzoekenden in 2013 gebruik gemaakt van onze online trainingen.’ Bruins kondigde aan dat in de loop van januari een nieuwe training over het gebruik van social media bij het zoeken naar een baan wordt geïntroduceerd.

Bruins voorspelde dat 2014 opnieuw een druk jaar wordt. ‘Het aantal mensen dat een beroep doet op UWV blijft onverminderd groot, de digitalisering en de bezuinigingen gaan in hoog tempo door en er komt een groot aantal veranderingen van taken op ons af.’ De voorzitter doelde met nadruk op de Participatiewet, waarbij UWV bij de implementatie van de nieuwe wet ‘weer de schouder-aan-schouder samenwerking’ zal opzoeken. ‘We steken de hand uit naar onze bondgenoten, de gemeenten, het Ministerie van SZW, werkgevers- en werknemersorganisaties, maar ook de uitzendsector, de verzekeraars en onze leveranciers’, zo sloot hij af.