Nederlander slecht voorbereid op financiële gevolgen baanverlies

geplaatst op 03 december 2013

Veel werkende Nederlanders zijn onvoldoende op de hoogte van de financiële gevolgen van werkloosheid of ziekte. Zo weet bijna de helft van de werkenden (48 procent) niet wat de hoogte is van de WW-uitkering als zij daar een beroep op moeten doen en is 83 procent niet bekend met de maximale duur van de uitkering. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van UWV onder Nederlanders in loondienst. UWV start vandaag een campagne om mensen te informeren over wat te doen als zij werkloos of ziek worden en welke dienstverlening zij van UWV kunnen verwachten.

In opdracht van UWV heeft onderzoeksbureau Ipsos (bekend van de Politieke Barometer) een representatief onderzoek gedaan onder werkende Nederlanders. Op de vraag “Weet u de hoogte van uw WW-uitkering als u uw baan verliest?” gaf 37 procent aan geen idee te hebben en maakte 11 procent een te hoge of juist te lage inschatting. 52 procent is bekend met het feit dat de hoogte WW-uitkering 70 procent is van het laatstverdiende loon (na 75 procent in de eerste twee maanden). De vraag “Weet u dat er een maximum is aan de hoogte van uw uitkering?” werd door 44 procent bevestigend beantwoord, 56 procent weet niet dat de uitkering is gemaximeerd. Gevraagd naar de maximale duur van de WW-uitkering weet slechts een kleine minderheid (17 procent) dat dit 38 maanden is. 83 procent heeft geen idee of maakt een verkeerde inschatting.

Met de campagne wil UWV werkend Nederland informeren over wat zij kunnen verwachten als ze werkloos worden of langdurig ziek zijn, maar ook wat zij zelf kunnen en moeten doen en wat UWV voor hen kan betekenen. UWV vindt het belangrijk om juist in deze tijd mensen de weg te wijzen naar de beschikbare informatie en voorkomen dat kostbare tijd wordt verloren op het moment dat zij werkloos of langdurig ziek worden.

De campagne gaat in op verschillende situaties, zoals ‘ik word werkloos’ en ‘ik word ziek’. Het aantal aanvragen voor een uitkering stijgt nog steeds sterk. Om die reden is het volgens UWV belangrijk dat mensen een realistisch beeld hebben van de gevolgen voor hun situatie op het moment dat zij een beroep moeten doen op een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Uit eigen klantenonderzoek van UWV blijkt bovendien dat klanten die vooraf een goed beeld hebben van wat zij mogen verwachten, meer tevreden zijn over de dienstverlening.

De campagne bestaat uit advertenties, radiospotjes en online advertenties en loopt in de maand december. In de uitingen wordt verwezen naar de website uwv.nl, waar mensen informatie kunnen vinden over de uitkeringen die UWV verstrekt en de dienstverlening die UWV aan klanten biedt. Ook zijn er handige rekenhulpen, bijvoorbeeld over de hoogte en duur van de WW-uitkering.