Fors meer werk voor UWV, stijging nieuwe WW-uitkeringen

geplaatst op 15 april 2013

De economie verslechterde, de werkloosheid steeg snel en dat betekende voor UWV fors meer werk. We hebben meer dan 500.000 nieuwe WW-uitkeringen toegekend in 2012, een toename van 21 procent ten opzichte van 2011. Eind 2012 waren er 340.000 mensen met een WW-uitkering. Ondanks de bezuinigingen op het UWV-budget van 94 miljoen en toename in het werk is het gelukt om ook in 2012 snel en correct de WW-uitkeringen te verzorgen. In 2012 hebben mede dankzij onze inspanningen in totaal 218.000 mensen met een WW-uitkering werk gevonden.

UWV verwerkte de stroom aan nieuwe WW-aanvragen dankzij de overstap op digitale dienstverlening en geautomatiseerde verwerking van gegevens. Onze klanten waardeerden onze dienstverlening in 2012 met hetzelfde cijfer als in 2011: een 7,0. Ook de waardering van werkgevers bleef stabiel op een 6,3.

De schaars wordende personele capaciteit richten we vooral in op werkzoekenden die extra ondersteuning nodig hebben. Dat zijn vooral jonggehandicapten, klanten met een WIA-uitkering, langdurig werklozen en oudere werkzoekenden. In 2012 hebben 19.300 werkzoekende 55-plussers met een WW-uitkering en 11.000 mensen met een arbeidsbeperking, waaronder 7.200 Wajongers, werk gevonden.

Toenemende digitale dienstverlening

In 2012 konden we de helft van onze WW-klanten nog persoonlijke dienstverlening bieden.
Onder druk van de bezuinigingen vervangen we onze persoonlijke face-to-face dienstverlening in toenemende mate door digitale dienstverlening. Deze ontwikkeling vergt een aantal jaren en zal zeker tot en met 2015 gaan duren. In 2012 hebben we een aantal grote stappen gezet, maar we zijn er nog niet. We werken hard aan noodzakelijke verbeteringen voor werk.nl en betrekken klanten bij deze ontwikkeling. Klanten die niet goed uit de voeten kunnen met digitale dienstverlening bieden wij persoonlijke ondersteuning tijdens de inloopspreekuren op de vestigingen.

UWV staat voor de opgave om omvangrijke bezuinigingen te realiseren; € 489 miljoen tussen 2012 tot 2018. Dat doen we onder meer door over te gaan van een full serviceconcept naar digitale self service. Daarbij wordt een steeds groter beroep gedaan op de zelfredzaamheid van mensen. ‘Onze persoonlijke dienstverlening richten we met name op de meest kwetsbare groepen. We zoeken meer en meer de samenwerking met gemeenten want samen kunnen we meer mensen aan het werk helpen. De tegenvallende economie, de bezuinigingen die ook UWV treffen en de introductie van digitale dienstverlening is voor UWV een stevige opgave. Daarbij willen wij de rapportcijfers van onze klanten en werkgevers ook in 2013 op peil houden’, aldus voorzitter van de Raad van Bestuur Bruno Bruins.

Lees hier meer over op de verantwoordingsite van UWV.