Werkloosheid gestegen naar 7 procent

geplaatst op 20 december 2012

Het aantal werklozen is 100.000 meer dan een jaar geleden en het aantal WW-uitkeringen is in een maand met meer dan 12.000 toegenomen. Vooral het aantal uitkeringen in landbouw, horeca en bouw is fors toegenomen.

De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid nam in november 2012 toe met 16.000 en kwam uit op 552.000 personen. Daarmee komt de werkloosheid op 7 procent van de beroepsbevolking. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS.

Uit cijfers van UWV blijkt dat het aantal WW-uitkeringen in november uitkwam op 322.000, ruim 12.000 meer dan in oktober.

Werkloosheid flink opgelopen

In een jaar tijd is de werkloosheid met bijna 100.000 toegenomen. In november 2012 was 7 procent van de beroepsbevolking werkloos. Een jaar geleden was dat nog 5,8 procent. De jeugdwerkloosheid is opgelopen tot 13,7 procent. Van de 25-plussers was ruim 6 procent werkloos.

Het aantal werklozen nam de afgelopen drie maanden met gemiddeld 13 duizend per maand toe. Ruim de helft van deze toename betrof 45-plussers. In oktober en november is de werkloosheid onder 45-plussers sneller opgelopen dan in de maanden daarvoor.

Aantal jongeren met een WW-uitkering relatief sterk toegenomen

Het aantal lopende WW-uitkeringen steeg in november met 4 procent tot 322 duizend. Met een toename van 13 procent steeg het aantal WW-uitkeringen aan jongeren tot 25 jaar meer dan gemiddeld. In sectoren die doorgaans in de winterperiode een sterkere stijging van het aantal uitkeringen vertonen, zoals landbouw, horeca en bouw, steeg het aantal WW-uitkeringen relatief sterk. In de sectoren onderwijs en openbaar bestuur nam het aantal WW-uitkeringen af. In november werden 51 duizend nieuwe uitkeringen verstrekt en bijna 39 duizend beëindigd.

Persbericht CBS en UWV, november 2012 (pdf, 42 kB)

UWV Nieuwsflits Arbeidsmarkt (pdf, 535 kB)

Andere nieuws- en persberichten