UWV zet extra personeel in om groei WW-aanvragen op te vangen

geplaatst op 09 mei 2012

Ongeveer zevenhonderd extra mensen zullen door UWV worden ingezet om het groeiend aantal werkzoekenden op te vangen. Deze medewerkers gaan helpen bij het verwerken van uitkeringsaanvragen en persoonlijke ondersteuning aan werkzoekenden. De tijdelijke banen worden bij voorkeur ingevuld door UWV-medewerkers die door de bezuinigingsmaatregelen boventallig zijn geworden.

Door de bezuinigingen op de bemiddeling van werkzoekenden die onlangs door de Eerste Kamer zijn bekrachtigd, is UWV begin dit jaar gestart met het digitaliseren van de dienstverlening. In de eerste drie maanden van dit jaar groeide daarnaast het aantal WW-aanvragen sneller dan geraamd. De verwachting is dat deze stijging zich zal voortzetten.

Om de uitkeringsaanvragen te verwerken en uitbetaling van de vele WW-aanvragen op niveau te houden zet UWV ongeveer vierhonderd extra mensen in. In 2011 meldde 85 procent van de werkzoekenden zich digitaal aan (in 2010 was dit nog 72 procent). Hun eerste uitbetaling ontvingen ze binnen de wettelijke termijn van 4 weken. UWV hecht eraan dit dienstverleningsniveau te handhaven.

Zo’n driehonderd extra medewerkers worden ingezet voor persoonlijke ondersteuning van werkzoekenden. Het gaat dan bijvoorbeeld om ondersteuning bij de nieuwe online dienstverlening, maar ook om het aanbieden van sollicitatietrainingen of netwerkbijeenkomsten. Om klanten te ondersteunen bij het gebruiken van de online toepassingen wordt de telefonische ondersteuning uitgebreid. Op de Werkpleinen zullen nog voor de zomer inloopmiddagen worden georganiseerd waar werkzoekenden terecht kunnen voor hulp bij de digitale diensten van het UWV.

Afwachten tot er aanbod of begeleiding komt is overigens niet de bedoeling. “Zelf zoeken levert het meeste op”, aldus bestuursvoorzitter Bruno Bruins van UWV. “De feiten wijzen uit dat mensen die al beginnen te solliciteren voor hun werkloosheid en hun netwerk daar bij inzetten de grootste kans hebben op een nieuwe baan”.

Werk in uitvoering

De digitale dienstverlening betekent een ingrijpende wijziging in de werkwijze van UWV. Tot 2015 werkt UWV aan vernieuwingen van de online toepassingen. Zo komen er onder meer verbeterde zoekfuncties en nieuwe hulpmiddelen voor gebruikers om inzicht te krijgen in hun mogelijkheden.