UWV start met banenmarkten via Twitter

geplaatst op 03 juli 2012

Werkgevers werven steeds vaker personeel via online sociale netwerken. UWV speelt hier sinds kort op in met het organiseren van banenmarkten via Twitter. Op dinsdag 3 juli Twitteren werkgevers en werkzoekenden in Friesland en Groningen met elkaar. Op 4 juli volgen onder meer Overijssel en Twente.

Met de actie wil UWV steeds meer werkgevers en werkzoekenden digitaal en op een interactieve manier met elkaar in contact te brengen. ‘Voor beide partijen is het een snelle en makkelijke manier om met elkaar in contact te komen’, zegt Sandra van Gaalen, landelijk manager werkgeversdiensten. ‘Een eerste test in Twente in mei van dit jaar is succesvol verlopen en heeft voor enkele Twitterende werkzoekenden al meteen tot een baan geleid. Daar is het ons natuurlijk om te doen en daarom gaan we door met deze proef.’

Twitteren voor werk

Werkzoekenden in Groningen en Friesland kunnen dinsdagmiddag 3 juli de Twitterbanenmarkt volgen via #TBNN. Ook op 4 en 5 juli zijn er Twitterbanenmarkten, op 4 juli in Overijssel (#TBMYV) en in Twente (#TBMT) en op 5 juli in Apeldoorn (#TBMAP).

Werkzoekenden kunnen direct reageren op interessante vacatures en zichzelf presenteren aan verschillende werkgevers. De deelnemende werkgevers is gevraagd om tijdens de Twitterbanenmarkt aan hun vacaturetweets de genoemde hashtag toe te voegen.

Alle ingeschreven werkzoekenden bij UWV krijgen in de betreffende regio's een uitnodiging om deel te nemen aan de digitale banenmarkt. Deelname is niet verplicht maar wordt wel van harte aanbevolen. Op dit moment wordt de proef in verschillende regio's uitgeprobeerd. De banenmarkt via Twitter behoort nog niet tot de reguliere dienstverlening van UWV.

Social media

Werk vinden geschiedt steeds vaker via sociale media. Werkzoekenden vergroten hun kans op werk door actief gebruik te maken van social media waaronder Twitter. Om werkzoekenden te bekwamen in deze manier van communiceren biedt UWV klanten verschillende social media workshops aan. Hierin worden tips en informatie gegeven over de mogelijkheden van social media bij het zoeken naar een baan.