UWV lanceert online sollicitatiegame

geplaatst op 09 oktober 2012

UWV lanceert op dinsdag 9 oktober Expeditie Work, een online sollicitatiegame. De game wordt gepresenteerd tijdens de start van de WERK 3daagse/Landelijke Banenmarkt, het jaarlijkse banenevenement van UWV en gemeenten. UWV wil met het spel vooral laag- en middelbaar opgeleide jongeren bereiken, de groep met de hoogste jeugdwerkloosheid.

In de sollicitatiegame van UWV gaat het om het verbeteren van een vijftal vaardigheden, in de virtuele wereld 'skills' genoemd. Elke 'skill' bestaat uit een 'fun game' die de speler motiveert verder te spelen en, daaraan gekoppeld, een 'serious game' met concrete doelen. Dit kan zijn het opstellen van een cv, het schrijven van een netwerkplan of het maken van een persoonlijke lijst met tips & tricks om werk te vinden.

Baankansen vergroten

Uit een steekproef van UWV blijkt dat ruim 90 procent van de WW-gerechtigden onder de dertig regelmatig gamet. André Timmermans, directeur UWV Werkbedrijf: 'Veel jongeren maken een valse start op de arbeidsmarkt omdat ze niet goed weten wat ze kunnen en willen. Ook ontbreekt het hen vaak aan kennis en vaardigheden over solliciteren. Via Expeditie Work proberen we jongeren te bereiken op een manier die aansluit bij hun belevingswereld. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat jongeren na het spelen van de game beter voorbereid zijn op het solliciteren en sneller aan de slag komen.'

UWV gaat alle jongeren die zich inschrijven als werkzoekende wijzen op Expeditie Work. Jongeren die de WERK 3daagse/Landelijke Banenmarkt bezoeken (9 tot 11 oktober), kunnen het spel op diverse locaties uitproberen. Expeditie Work staat op dinsdag 9 oktober van 13-18 uur op het Loopbaanevent in de Rotterdamse Kuip.

Jeugdwerkloosheid

De werkloosheid onder jongeren is het afgelopen jaar fors gestegen. Volgens de meest recente cijfers van het CBS is 13 procent van de jongeren in de leeftijd 15-25 jaar momenteel werkloos. Een jaar geleden was dit nog 10 procent.