UWV: meer dan vijf miljoen jaar werkervaring beschikbaar

geplaatst op 01 november 2011

UWV lanceert vandaag een campagne waarin zij de kwaliteiten van 50-plussers onder de aandacht brengt. Werknemers boven de 50 zijn namelijk niet alleen erg vakkundig en uiterst loyaal, zij beschikken ook over een schat aan ervaring. Zo hebben de 170.000 50-plussers die bij UWV zijn ingeschreven samen ruim vijf miljoen jaar werkervaring.

Toch komen mensen in deze leeftijdscategorie vaak moeilijk weer aan het werk. Gemiddeld zijn zij bijna twee keer zo lang werkloos als mensen onder de 50. De campagne wordt gehouden in het kader van de ‘actiemaand 50plus’, waarbij in het hele land activiteiten plaatsvinden op de vestigingen van UWV WERKbedrijf.

UWV meldde gisteren dat in de afgelopen acht maanden meer werkzoekende 50-plussers een baan hebben gevonden dan een jaar geleden. Toch vindt maar een klein deel (19 procent) van de werkzoekende 50-plussers binnen zes maanden een baan en zijn zij gemiddeld ruim 14 maanden zonder werk, twee keer zo lang als mensen onder de 50. “Dagelijks doen honderdduizenden 50-plussers naar volle tevredenheid hun werk. Het is dan ook vreemd dat deze mensen als zij zonder baan komen te zitten, maar met zeer veel moeite weer aan de slag komen. Bedrijven laten zich afschrikken door de leeftijd en zien de vele kwaliteiten onvoldoende. In deze campagne houden wij werkgevers een spiegel voor: ziet u hier vooral een 50-plusser of een loyale, vakkundige collega met een schat aan ervaring?”, aldus Fred Paling, voorzitter van de Raad van Bestuur van UWV. “In 50-plussers is veel geïnvesteerd. Ze zijn betrokken bij hun werk, professioneel en bovendien vaak zeer gemotiveerd. Het is zonde om al deze ervaring en talenten niet te benutten.”

Over de campagne

De UWV-campagne duurt de hele maand november. In advertenties in landelijke en regionale dagbladen en op internet staan mensen van 50 jaar en ouder centraal die laten zien wat ze waard zijn voor een werkgever. Op een persoonlijke manier wordt aandacht gevraagd voor de kwaliteiten van 50-plussers, zoals Jaap, de ervaren schade-expert of Sander, die ruim 40 jaar ervaring heeft in het modevak. In commercials op de radio komen drie werkzoekende 50-plussers aan het woord. Zij zijn op dit moment klant van UWV en doen via de commercials een oproep voor een baan.

Door het land

Op de vestigingen van UWV WERKbedrijf vinden in de maand november verschillende activiteiten plaats, gericht op werkgevers en werkzoekenden. Zo zijn er informatiebijeenkomsten voor werkgevers over de voordelen van 50-plussers en de aantrekkelijke regelingen die gelden, speeddates voor 50-plussers met werkgevers en workshops netwerken en social media. Kijk voor meer informatie op: www.uwv.nl/50plus