Baanverlies in financiële dienstverlening houdt aan

geplaatst op 22 november 2016

In vrijwel alle sectoren neemt het aantal banen sinds vorig jaar weer toe. Dit geldt niet voor banken en verzekeraars. UWV gaat uit van een daling van 10 duizend banen in de financiële dienstverlening in de periode 2016-2017. In de periode 2008-2015 gingen in de sector al 41.000 werknemersbanen verloren, een verlies van de werkgelegenheid van 14 procent. Werkzoekenden afkomstig uit de financiële dienstverlening komen moeilijk weer aan de slag. Ze maken vaker de overstap naar andere sectoren en starten relatief vaak als zelfstandige vanuit de WW. Dit staat in een nieuwe publicatie van UWV over de financiële sector.

WW’ers afkomstig uit de financiële dienstverlening zijn gemiddeld ouder, hoger opgeleid en hadden vaker een vast contract voordat zij werkloos werden dan gemiddeld. Meer dan 40% van de instroom is 50-plus en ongeveer 80% had bij de laatste werkgever een vast contract. Zo’n vier van de tien WW’ers uit de financiële dienstverlening komt binnen een jaar weer aan werk. Gemiddeld over alle sectoren is dit percentage 65%. De baankansen voor financieel specialisten en economen zijn beduidend beter dan die van boekhoudkundig medewerkers, receptionisten en telefonisten. Voor alle beroepsgroepen geldt dat 45-plussers minder snel aan het werk komen dan 45-minners.

Zelfstandig

De financiële dienstverlening is een krimpende sector. Daarom vinden veel werkzoekenden werk in een andere sector. Een aanzienlijk deel gaat aan de slag in de overige zakelijke dienstverlening, waar accountants, administratiekantoren en detacheringsbureaus onder vallen. Ook gaan veel werkhervatters als uitzendkracht aan het werk. Opvallend veel WW’ers met een financiële achtergrond beginnen voor zichzelf: van de 45-plussers gaat 14% aan het werk als zelfstandige, bij de 45-minners is dat 7%. Bij financieel specialisten en economen en bij vertegenwoordigers en inkopers liggen die percentages nog hoger.

De belangrijkste oorzaak van de krimpende werkgelegenheid in de financiële dienstverlening is de opkomst van online dienstverlening. Steeds meer zaken, zoals betalingen en het afsluiten van verzekeringen, gaan via internet. Het lokale kantorennet van banken en verzekeraars krimpt daardoor steeds verder.

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten