Gedragswetenschap verbetert UWV-dienstverlening

geplaatst op 01 december 2016

Om de dienstverlening voor klanten te verbeteren gebruikt UWV gedragswetenschappelijke kennis. Door bij het evalueren en ontwikkelen van beleid, dienstverlening en communicatie rekening te houden met onbewuste en irrationele processen kan UWV klanten beter ondersteunen in de zoektocht naar werk en het voorkomen van regelovertreding.

Uit de gedragswetenschappen blijkt dat enkel het informeren of bewust maken van mensen vaak niet voldoende is om gedrag te veranderen. Gedrag komt namelijk ook onbewust tot stand en mensen maken vaak gebruik van irrationeel ogende vuistregels om beslissingen te nemen.

UWV heeft een aantal gedragsonderzoeken gebundeld in het UKV Kennisverslag. De onderzoeken richten zich op de vraag hoe gewenst gedrag kan worden gestimuleerd en hoe ongewenst gedrag kan worden beperkt. In het kennisverslag worden verschillende onderzoeken besproken die laten zien hoe UWV deze kennis inmiddels gebruikt om de dienstverlening te verbeteren.

Vragenlijst invullen

Eén van de onderzoeken heeft betrekking op het invullen van de Werkverkenner. Om mensen de dienstverlening te bieden die ze nodig hebben is het van belang dat zo veel mogelijk werkzoekenden deze invullen. Daarom onderzocht UWV hoe dit kan worden bereikt. Uit dit onderzoek blijkt dat als een werkzoekende de werkverkenner niet had ingevuld de voornaamste reden hiervoor was dat deze persoon de Werkverkenner niet had gezien of was vergeten om deze in te vullen. Daarom stuurt UWV nu een herinneringsbericht waardoor er duizenden extra mensen de Werkverkenner invullen.

Het lezen van online tips stimuleren

UWV biedt op de website werk.nl informatie aan voor werkzoekenden, zoals tips om werk te vinden. De manier waarop een werkzoekende hierop wordt gewezen is van grote invloed of iemand deze tips daadwerkelijk leest. Uit onderzoek onder 90.000 werkzoekenden blijkt dat tips die in termen van winst zijn geformuleerd ruim 2 keer vaker worden gelezen dan als er in termen van verlies wordt gesproken.

Maandelijkse uitgave van UWV Kennisverslag

Als onderdeel van het UWV Kennisverslag (UKV) publiceert UWV iedere maand een artikel van een van de kennisspecialisten van UWV. Geïnteresseerden kunnen via de e-mail alert direct op de hoogte worden gebracht van de nieuwe publicatie die staat op uwv.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten