UWV-campagne helpt werkzoekenden bij naleven van de WW-regels

geplaatst op 07 september 2015

UWV start een campagne om mensen met een WW-uitkering - of mensen die binnenkort WW gaan ontvangen – te helpen om de plichten na te leven die horen bij de uitkering. De uitkeringsinstantie heeft hiervoor een aantal hulpmiddelen ontwikkeld, zoals een app en een checklist. De campagne wordt vanaf vandaag gevoerd op radio en op internet.

Met de nieuwe Wet werk en zekerheid is een aantal nieuwe regels van kracht. Zo moeten mensen in de WW maandelijks doorgeven of zij inkomsten hebben gehad. Ook als zij geen inkomsten hebben moet dit worden gemeld. Met de campagne wil UWV niet alleen bevorderen dat WW-klanten goed op de hoogte zijn van de regels, maar hen ook helpen bij het naleven ervan en zorgen dat zij geen zaken vergeten of verkeerd invullen.

Hulpmiddelen

Speciaal voor WW-klanten is een aantal hulpmiddelen ontwikkeld. Zo is er de ‘wegwijzer WW’ app. Deze app stuurt informatie en tips op momenten waarop van een klant een handeling wordt verwacht. De app is beschikbaar voor iPhone en android en te downloaden via uwv.nl/app. De ‘Checklist WW’ op uwv.nl is een handige geheugensteun voor iemand die zijn baan verliest en bij UWV een WW-uitkering aanvraagt. In de checklist staat overzichtelijk op een rij wanneer een WW-klant op welk moment en in welke week iets moet doen. Op uwv.nl is ook een aantal instructievideo’s te vinden.

Dialoog

Bij het maken van de hulpmiddelen heeft UWV gekeken naar de onderdelen waar veel vragen over komen of waarbij mensen zich relatief vaak vergissen. Om de informatievoorziening verder te verbeteren wordt tijdens de looptijd van de campagne de dialoog gezocht met WW-klanten via social media. UWV nodigt klanten uit om via een online community te vertellen waar zij tegenaan lopen wanneer ze een uitkering aanvragen. Deze reacties worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe hulpmiddelen.


Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten