Reizende expositie ‘Kunst met perspectief’ te gast bij VNG

geplaatst op 01 juli 2015

Sinds vijf jaar organiseert UWV een dag waarop kunstenaars met een arbeidsbeperking hun werk kunnen exposeren op een toonaangevende plek, zoals het Kröller-Müller museum of het Cobra museum. Een jury beoordeelt de kunstwerken en de prijswinnaars mogen een jaar lang exposeren bij toonaangevende bedrijven en organisaties. Voor het eerst is de tentoonstelling nu ook te gast bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten. VNG-directeur Jantine Kriens en Fred Paling van de Raad van bestuur van UWV verrichten donderdag 2 juli de officiële opening. Tot medio augustus is de expositie te bezichtigen in het Atrium van de VNG in Den Haag.

Doelstelling van het UWV Kunstcongres is om amateurkunstenaars met een Wajong-, WAO- of WIA-uitkering perspectief te bieden op meer maatschappelijke participatie. Bij de komende editie in november zijn ook kunstenaars welkom die onder de doelgroep Banenafspraak vallen. Naast UWV bieden Philips, KPN, Sogeti en nu dus ook de VNG de prijswinnende kunstenaars de mogelijkheid hun werk te exposeren.

Kansen bieden

Volgens UWV-bestuurslid Fred Paling heeft UWV het congres vijf jaar geleden in het leven geroepen om aandacht vragen voor de talenten en de inzetbaarheid van kunstenaars met een arbeidsbeperking. Paling: ‘De deelnemers uit voorgaande jaren hebben veel baat gehad bij het UWV Kunstcongres. Zo is een aantal winnaars inmiddels verbonden aan een kunstgalerie waardoor ze hun werk beter kunnen verkopen of verhuren. Als UWV zijn we trots dat we met het congres de deelnemers een steun in de rug kunnen bieden.'

Kunstcongres 2015

Het volgende Kunstcongres met perspectief vindt plaats op maandag 16 november 2015 in Apeldoorn. Meer informatie over die dag is te vinden via  https://perspectief.uwv.nl/kunstcongres.