‘Drukke jaren voor UWV nog niet voorbij’

geplaatst op 08 april 2015

Op woensdag 8 april maakte UWV de jaarcijfers 2014 bekend. Dit gebeurde tijdens de perspresentatie van het jaarverslag in Den Haag. Hieruit werd onder andere duidelijk dat werknemers, ondanks het voorzichtige herstel van de economie, toch nog steeds veel te maken krijgen met werkloosheid. Het totaal aantal WW-uitkeringen eind 2014 was met 440.800 iets hoger (1 procent) dan eind 2013.

Bruno Bruins, voorzitter van Raad van Bestuur UWV, presenteerde het Jaarverslag UWV 2014 aan de journalisten van alle grote Nederlandse dagbladen, BNR Nieuwsradio en NOS en RTL. Bruno Bruins legde aan de hand van een grafiek uit dat het drukke jaren voor UWV zijn geweest. 'En dat blijft voorlopig ook zo.' Niettemin ziet Bruins lichtpuntjes: 'Werkgevers hebben in 2014 veel minder ontslagaanvragen ingediend dan in 2013. Ook is de waardering van alle klantgroepen voor de dienstverlening van UWV iets omhoog gegaan. We zijn nog niet klaar, maar wel op de goede weg.'

Uitgestoken hand

Bruno Bruins benadrukte dat 2015 voor UWV een jaar van samenwerken wordt. 'We gaan nog meer samenwerken met onder meer werknemers- en werkgeversorganisaties, VNG, verzekeraars, de ABU en de Ombudsman. Dat doen we met een uitgestoken hand. Probeer het zelf maar eens, als je je hand uitsteekt, krijg je altijd een hand terug.'

Bruno Bruins tijdens persconferentie Jaarverslag 2014

Grote uitdagingen in 2015

'De jarenlange stijging van de werkloosheid is in 2014 afgevlakt, maar het herstel is nog broos. De positie van 50-plussers op de arbeidsmarkt is bijvoorbeeld nog zorgelijk’, vervolgt Bruins. ‘We blijven deze groep daarom ook dit jaar extra ondersteunen in de zoektocht naar werk. De aandacht gaat ook onverminderd uit naar de bemiddeling van mensen met een arbeidsbeperking. De Participatiewet die dit jaar is ingegaan, biedt extra handvatten. De invoering van deze nieuwe wet en de komende Wet werk en zekerheid (Wwz), met wijzigingen in de WW en het ontslagstelsel, heeft grote impact op onze organisatie en de verandercapaciteit.'

Na de persconferentie was Bruno Bruins van 13.00 tot 14.00 uur op Twitter beschikbaar voor vragen via @UWVnl.

Bruno Bruins op Twitter

UWVMagazine jaarverslag special

UWVMagazine besteedt in een online special aandacht aan het Jaarverslag 2014. In een terugblik op het afgelopen jaar behandelt deze digitale uitgave in vogelvlucht de resultaten van UWV op de belangrijkste terreinen (uitkeren, werk en dienstverlening). De drie leden van de Raad van Bestuur geven hun visie op onderwerpen als digitalisering van de dienstverlening, de privacy rondom gegevensverstrekking en de gevolgen van wet- en regelgeving voor UWV en zijn klanten. Verder vertellen enkele stakeholders hoe zij de samenwerking met UWV ervaren.

Alle cijfers over 2014 en de verklaring hiervan kunt u vinden op de verantwoordingssite jaarverslag.uwv.nl. Op uwv.nl vindt u de vooruitzichten voor 2015 in UWV Focus 2015 en een overzicht van de resultaten in 2014 in UWV Resultaten 2014. U kunt onze focus voor 2015 ook bekijken via video.